De charme van een 15 jaar oude auto: leuker kan de fiscus het niet maken

Belastingen en auto’s. Het blijft een populair onderwerp tijdens de borrel. Gaat de overheid groen rijden stimuleren, dan zijn de stekker-auto’s, de hele en de halve hybrides niet aan te slepen. Dan zijn zware SUV’s die soms in de praktijk nog geen veertig kilometer ver komen op de zware batterijen ineens niet aan te slepen. De milieuwinst van die auto’s is natuurlijk een farce. In Noord-Holland huurde  autodealer Peter Ursem enige jaren extra loodsen om Mitsubshi’s uit te kunnen leveren, zo berichtte De Telegraaf. Autorijders boden zelfs meer dan de vraagprijs om de laatste exemplaren te kunnen bemachtigen.

Nu de overheid de fiscale stimulering van groen rijden nagenoeg heeft afgeschaft (alles naar 22% bijtelling, behalve de echt elektrische auto’s die 4% worden belast), is er één categorie auto’s die ineens weer hard stijgt in de belangstelling.

Het gaat om ‘oude’ auto’s van vijftien jaar en ouder. Wanneer een auto ouder dan vijftien jaar is, gaat de belastingdienst bij het bepalen van de bijtelling niet meer uit van de cataloguswaarde van een auto, maar van de dagwaarde. En die is bij oude auto’s behoorlijk laag. De bijtelling van 35 procent van de economische waarde, die geldt voor auto’s van 15 jaar en ouder, stelt dan niet zo heel veel meer voor. Daardoor rijden er nu bijna dertigduizend van die oudgedienden rond, een aantal dat rap stijgt.

Wat wel nog veel voorstelt zijn de auto’s. Mercedessen E- en S-Klasse, BMW’s uit de 5- en 7-serie: het is bepaald geen straf om deze ‘oude’ auto’s te rijden. De zaak betaalt alle kosten, de bijtelling is zoiets als die van een nieuwe Volkswagen Up.

Wie ooit in zulke auto’s heeft gereden weet hoe koninklijk dat aanvoelt. Het zijn auto’s die vaak nog zo soevereign rijden, dat je niet gelooft dat het kan. Een machtige zes-cilinder onder de kap, meer dan voldoende vermogen. Je hebt het idee in een tank te zitten die je leven redt als je onverwijld in een kettingbotsing terecht komt.

Moet je dan geen gewetensbezwaren hebben? Over het rijden in een grote, zware auto die veel verkeerde broeikas-deeltjes uitstoot? Ja en nee. Ja, grote auto’s stoten veel uit. Nee, auto’s die andere auto’s in levensduur met gemak twee tot drie keer overleven hoeven twee keer tot drie keer minder gemaakt te worden. Dat betekent twee keer of drie keer minder materialen, minder energieverbruik. Dat is geen borreltafel-wijsheid, daar is onderzoek naar gedaan.

Inderdaad: leuker kan de fiscus het niet maken.

Maurice Ubags