Faillissementen topzaken lelijke deuk in imago Maastricht Modestad

De vrouwen loper er chiquer gekleed dan elders in het land. Flaneren, genieten is tot kunst verheven. Food&fashion. Begrippen die Maastricht kan claimen alsof ze van nature bij de stad horen. Volgende week weer het Preuvenemint. Zien en gezien worden.

Maastricht Modestad. Kiki Niesten is een van de koninginnen van de mode-stad. Ontwerper Christian Lagerwaard is terug in de stad met een nieuwe zaak. Enkele jaren geleden streek zelfs Hermes neer in Wyck. Absolute top allemaal. Uithangborden van een succesvolle stad waar markt is voor mode uit de hoogste segmenten.

Maar het is niet allemaal goud dat blinkt onder het stareleech.

Net als in alle binnensteden zijn ook de grote landelijke modeketens in Maastricht weggevaagd. Recent nog MS Mode, dat door de weergoden uit de markt werd gedrukt. Deskundigen haastten zich om te zeggen dat veel van die ketens niet innovatief genoeg waren. Geen duidelijke keuze maakten, aansluitingen met doelgroepen begonnen te missen en zodoende steeds ouderwetser werden. Stuck in the middle, zoals de Amerikanen dat zeggen.

De nu failliete modezaken Van Overeem Van Wissen in Wyck) en Isola (Achter de Comedie) hadden juist wel heel nadrukkelijk gekozen voor het topsegment. In Wyck stond voor de lokale maar ook de landelijke clientèle de koffie en de wijn klaar. Was er uitgebreid aandacht voor de klanten die hier in alle rust complete garderobes aanschaften. Isola voerde een keur van topmerken, de style advisors stonden klanten terzijde.

Dat nu juist twee van deze zaken het niet meer redden is reden tot zorg. Hoe succesvol Maastricht ook is als weekendje weg, kennelijk staat de markt voor exclusieve modezaken onder druk. En dat neigt naar een cath 22 situatie, want juist die exclusieve modezaken en boutiques geven Maastricht het cachet waarvoor de bezoekers komen. Niet voor niets is Wyck met zijn vele speciaalzaken zo populair.

Het bankroet van twee topzaken zo kort na elkaar is meer dan een kras op het blazoen van Maastricht Modestad. Het is vooral een reden tot zorg. Hoeveel andere zaken vechten tegen een déconfiture? Alle zaken hebben te maken met het vooruit moeten financieren van de voorraad in combinatie met steeds krappere kredietlijnen. Ze zijn allemaal voor een groot deel afhankelijk van het weer. Ze worstelen allemaal met de bedreigingen van internet, die voor zelfstandige modezaken vele malen groter zijn dan de kansen online. Internet is niet te onderschatten. Passen, passen maar niet kopen. Ja, thuis met een paar muisklikken. Poor people need low prices, rich people like low prices, is een Engels gezegde.

Een keten als Mango – ook in Maastricht – heeft dat goed begrepen. Als je alleen maar gaat passen in de winkel en vervolgens online op zoek gaat naar de scherpste prijs, kom je bij de webshop van Mango terecht. Mango kan de huurprijs van een pand beschouwen als een marketinguitgave: elke dag zien tienduizenden passanten het merk. Mango heeft de kracht om die strategie te volgen. Een speciaalzaak heeft die niet. Die kan alleen op Facebook zoveel mogelijk zijn klanten proberen te binden met nieuwtjes.

Het is te hopen dat na de opkomst en de gedeeltelijke ondergang van de grote modeketens in de binnenstad nu niet ook de exclusieve modezaken aan de beurt zijn. Als die wegvallen, verdwijnt een stukje van de ziel van de stad.

Maurice Ubags