Gratis winkelruimte verkeerd signaal voor Corio Center en voor Heerlen

Een oude – en sommigen zeggen ouderwetse – marketingwet luidt dat als je iets gratis weggeeft, je er zelf al geen waarde aan hecht. Dat het dus ‘niks’ is, geen waarde (meer) heeft. En volgens die gedachte moet je oppassen met het weggeven van zelfs maar een stukje van je business.

Bij het Corio Center in Heerlen staan ze kennelijk voor duivelse dilemma’s. De eigenaar heeft ervoor gekozen winkelruimte – weliswaar met een opzegtermijn van 28 dagen – gratis weg te geven. Zodat de ruimte tenminste gevuld is en de bezoeker niets merkt van de malaise achter de etalages van de retail in Nederland.

Corio Center moest het icoon worden van Heerlen Koopstad. Een modern overdekt winkelcentrum hartje stad, pal aan de ‘Sarool’, de Kalverstraat van Heerlen.

Het gratis weggeven van winkelruimte verhult natuurlijk de onderliggende problemen. Te veel aanbod van winkelruimte voor te weinig koopkracht in Heerlen. Beter gezegd: voor de koopkracht die nog in de kassa van stenen winkels belandt. Heerlen heeft niet alleen te veel en te versnipperd aanbod (denk aan ’t Loon dat ‘uit de loop’ ligt en waarvan de winkelruimtes ook vanaf 250 euro per maand in de ramsj zijn gedaan), de stad heeft natuurlijk ook last van de consument die liever met een muisklik koopt.

Uitbreiding van het aanbod in het Maankwartier, de dreiging van de bouw van een nieuw winkelcentrum nabij Heerlen van partijen als Jan Linders Beleggingen die gebruik maken van gaten in de bestemmingsplannen van Kerkrade; het maakt het bepaald niet gemakkelijker.

Een duivels dilemma voor het Corio Center. Vasthouden aan huurpijzen en leegstand – of voor het oog opgekalefaterde etalages – accepteren, of gaan voor de winkelbeleving en winkelruimte dan maar gratis weggeven. In de hoop op betere tijden. Op nieuwe huurders, nieuwe formules. Een klassieke catch-22.

Voor het laatste is gekozen; ruimte gratis weggeven. Een gevaarlijke keuze. Nieuwe huurders die nog willen betalen zullen lagere prijzen bedingen. Dat is een probleem voor de eigenaar van Corio Center. Twee: het signaal dat uitgaat van het gratis weggeven van winkelruimte in een topcentrum als Corio Center  is een bevestiging van een beeld dat het in Heerlen tote Hose is. Dat zijn beelden die de neiging hebben zichzelf te versterken en daarmee schadelijk zijn.

Maurice Ubags