Hulde voor geven Nederlands contract aan Poolse chauffeurs

Chauffeurs uit het Oostblok die voor een paar euro per uur (!) voor Nederlandse en andere Westeuropese transporteurs rijden. Strijdig met wetgeving, cao’s en fatsoen. Schijnconstructies moeten verhullen dat de transporteurs zich niet aan de regels houden.

Het hoeft geen betoog dat deze hoogst oneerlijke concurrentie een dodelijk gif is voor transportbedrijven die zich wel aan de regels houden. Wie niet meedoet wordt te duur en wie te duur is prijst zichzelf uit de markt. Zo simpel is dat.

Transporteurs staan daarmee voor een duivels dillemma. Je aan de regels houden en inkrimpen en of een bankroet riskeren of zelf ook een schijnconstructie opzetten om de kosten te drukken. Binnen no time heb je een ‘kantoor’ in Polen. Ook al is dat feitelijk niet meer dan een brievenbus-adres.

Het is te prijzen dat een grote transporteur nu een omgekeerde beweging maakt. Een transporteur die zijn opdrachtgevers uitlegt wat hij gaat doen (Polen tegen Nederlandse voorwaarden in dienst nemen) en die opdrachtgevers kan overtuigen. AB Agri is daarmee een lichtend voorbeeld voor collega’s en concurrenten. Ook de opdrachtgevers die begrijpen dat transport  zijn faire prijs heeft, verdienen alle lof.

Deze aanpak biedt veel partijen veel voordeel. De chauffeurs zelf krijgen een normaal salaris. De transporteur houdt zich aan de wet. De opdrachtgevers zijn daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord bezig. De schatkist vaart er wel bij, want er komt meer loonbelasting en premiegeld binnen. De economie vaart er wel bij: chauffeurs die niet worden uitgebuit, hebben ook meer te besteden. Het is ook goed voor de solidariteit tussen de internationale chauffeurs als ze weten dat iedereen een cao-loon krijgt.

Deze aanpak verdient daarom alle mogelijk ondersteuning. Opdrachtgevers en transporteurs zouden er publicitair mee moeten kunnen scoren zodat consumenten weten of  de producten op een faire manier bij hen terecht zijn gekomen.

Het is te hopen dat goed voorbeeld doet volgen. Dan blijven er steeds minder rotte appels over die vervolgens nog veel harder aangepakt moeten worden.

Want concurreren op uurlonen van chauffeurs is bovenal ook nog eens moreel verwerpelijk.

Maurice Ubags