Inverdo Verpakkingen toont aan dat ondernemers banken nog lang niet vertrouwen

Voor WijLimburgse begrippen is het verhaal over Inverdo Verpakkingen uit Sittard heel veel (al meer dan 500 keer) gedeeld via de social media-buttons op onze site.

Het verhaal in het kort: de ondernemer van een goedlopend bedrijf stapt voor een overzichtelijk krediet naar de bank die vervolgens zo moeilijk doet, dat de ondernemer zijn heil zoekt via social media. Binnen een mum van tijd heeft hij 210.000 euro opgehaald. Geld waarvoor de inleggers overigens zo goed als niets krijgen als ze het bij diezelfde bank(en) op een spaarrekening zouden zetten of laten staan.

Berichten op WijLimburg die binnen één dag meer dan vijfhonderd keer gedeeld worden, hebben een gevoelige snaar geraakt. Of misschien wel een open zenuw.

In dit geval treedt een ondernemer naar buiten, iets dat veel ondernemers niet eens durven doen om de relatie met hun bank niet onder druk te zetten. Banken zijn qua volumes nog steeds oppermachtig in de kredietverlening aan het bedrijfsleven en banken houden nu eenmaal niet van ondernemers die hun reputatie schaden. Een bank heeft voldoende mogelijkheden ondernemers de facto ‘eruit’ te zetten, ondanks hun wettelijke zorgplicht. Als je afhankelijk bent van een bank, zit je niet op moeilijkheden te wachten. Overstappen naar een andere bank is immers een moeilijk traject en daarom risicovol. Geen financiering is vaak geen zuurstof is vaak einde bedrijf.

Andere ondernemers die zich niet direct durven uiten, kunnen dat nu wel doen door het bericht van Inverdo Verpakkingen te delen.

De ondernemers geven met het delen van dit bericht een signaal af, voor wie het wil zien.

Banken zitten overigens niet echt te wachten op deze – voor hun begrippen – kleine financieringen. Ze kosten aan ‘handling’ gewoonweg te veel.

Vraag die zich opdringt: als de banken moeilijk doen bij ‘kleine financieringen’, hoe schadelijk is dat dan voor de economische groei? In het geval van Inverdo Verpakkingen springen vrienden en andere bekenden bij en gaan de investeringen door. En triggeren ze een multiplier-effect.

Banken moeten begrijpen dat ondernemers snel willen kunnen schakelen, zeker nu we de crisis achter ons laten. Ondernemers die het vertrouwen al jarenlang niet hebben beschaamd, verdienen snelle service. En snel krediet. Aan de banken om dat proces zo in te richten, dat ook die kredietverlening aantrekkelijk blijft.

Want crowdfundig is mooi en sterk groeiend, maar in absolute aantallen gezien bepalen de banken nog steeds de kredietverlening aan ondernemend Nederland.

Maurice Ubags

Schermafbeelding 2016-08-31 om 08.35.59