L1 TV bereikte in 2004 meer kijkers op een dag dan nu in een hele week: is regionale tv dood?

TV Limburg stopt per 1 juli. Er is geen verdienmodel meer voor te bedenken. Stoppen was onvermijdelijk voor de zender die het zonder subsidie moest zien te rooien.

Was L1 TV een private onderneming, hadden de eigenaren ook al lang de stekker uit de zender moeten trekken. L1 TV kan alleen bestaan omdat de omroep 12.3 miljoen euro aan subsidie krijgt op een totaal inkomstenplaatje van afgerond 16 miljoen euro.

In de tv-wereld geldt voor het binnenhalen van reclame-omzet één ijzeren wet: adverteerder volgt kijker. Bereik is voorwaarde om commercieel succes te kunnen hebben. En zoals de Zalando’s van deze wereld de binnensteden leeg en verweesd achterlaten, zo heeft ook internet het bereik van regionale televisie gesloopt.

In 2004 trok L1 gemiddeld 34,6% kijkers van boven de 13 jaar per dag. In 2015 trekt L1 30,5% kijkers per week.

Het is zoals het is. Het is de nieuwe werkelijkheid. De wereld van 2004 is qua informatie-aanbod niet meer te vergelijken  met de wereld van nu. Met 1Limburg laten de Limburgse kranten en L1 zien dat ze online succes hebben. Het bereik dendert door naar 7.5 miljoen sessies in een maand. Dat is een puike prestatie, dat zijn cijfers die ertoe doen.

Interessante vraag voor L1 is hoe je je middelen inzet, gezien die aardverschuiving van televisie naar internet. Bedenk daarbij dat televisie maken heel erg duur is en een website runnen – afgezien van het personeel –  juist weinig kost. Een vraag die aan belang wint tegen de achtergrond van de bezuinigingen bij de regionale omroepen.

Vraag is ook: Hoe zorg je ervoor dat de relatief dure tv-programma’s die met veel zorg worden gemaakt toch bij een breder publiek onder de aandacht komen? Want dat is natuurlijk wat je wilt als nieuws- en programmamaker.

Belangrijke vragen, waarbij de leiding van L1 niet alleen in rendement hoeft te denken. De positie van L1 TV als cultuurdrager bij bijvoorbeeld carnaval en vele andere Limburgse tradities is van groot belang.

Uiteraard zorgt L1 voor maximale kruisbestuiving tussen eigen kanalen op radio, televisie, online. Onderling wordt naar elkaar verwezen: allen voor één.

Maar dat is kennelijk niet genoeg om het bereik in verval bij L1 TV te stoppen. In een tijdperk van overload aan nieuws- en informatieprogramma’s via alle denkbare kanalen,  is de tijd van de consument niet evenredig meegestegen. Een dag heeft nog maar steeds 24 uur.

Is minder maar kwalitatief nog beter aanbod de oplossing voor L1 TV? Terug naar een carroussel van een half uur tv? Of gaat tv op termijn helemaal op in een nog succesvollere site?

De regionale televisie is dood! Leve de regionale televisie! Zoiets?

Maurice Ubags

(Was van 2000 tot 2004 eindredacteur-nieuws bij L1 TV)