Moreel appèl aan Nedcar inzake 0-urencontracten

De FNV roept deze week VDL Nedcar en de Limburgse gemeenten op hun verantwoordelijkheid te nemen: Het kan niet zo zijn dat duizenden medewerkers tot 5,5 jaar met een 0-urencontract aan de slag zijn. En als er even geen werk is, dus ook niet kunnen werken. De FNV vindt dat medewerkers sneller een vaste baan moeten krijgen. Waardoor het ook voor VDL Nedcar interessanter is meer te investeren in de medewerkers.

De FNV analyseert ook dat de overheden Nedcar verregaand tegemoet zijn gekomen via tal van constructies. Gemeenten betalen de opleiding van vele honderden nieuwe medewerkers die via de Praktijkschool instromen en lerend werken maar ook werkend leren.

De timing van de FNV is natuurlijk geen toeval. VDL Nedcar presenteerde gisteren uitstekende jaarcijfers. Met een nieuw winstrecord van 149 miljoen euro over 2016. Het bedrijf verwacht een omzetexplosie in 2017: van 3 miljard naar 5 miljard, vooral dankzij VDL Nedcar.

VDL verdient natuurlijk alle lof. Het bedrijf heeft ondernemerschap getoond en verregaand zijn nek uitgestoken in Born en het is logisch dat het bij de overheid alle denkbare faciliteiten heeft bedongen die maar mogelijk zijn.  Heel belangrijk: de personeelsbezetting moet 1-op-1 mee kunnen veren met de behoefte aan personeel. Die behoefte wordt bepaald door de soms grillige vraag. Vanuit bestuurdersperspectief is het ook logisch – uitstroom uit de bijstand – dat verregaand met Nedcar is meegedacht.

De deal heeft uitstekend uitgepakt: BMW laat het ene na het andere model in Born in elkaar zetten en ook andere grote autofabrikanten kijken met belangstelling naar productie in Limburg.

Dat succes is ook het succes van de duizenden Nedcar-medewerkers.

De oproep van de FNV voor meer vaste banen is evenwel een hang naar schijnzekerheid. Een vaste baan in de auto-industrie is vast zolang concurrerend geproduceerd kan worden. Anders wordt de productie verlegd, waarbij de wereldkaart op de tafel ligt.

Een oproep om tot vaste banen te komen is begrijpelijk – en heeft natuurlijk ook bepaalde voordelen voor de werknemers -, maar zou wellicht beter vervangen kunnen worden door aansturen op een soort van winstdeling voor de werknemers. Laat ze direct mee-profiteren in euro’s van recordcijfers van VDL Nedcar.

Als het goed gaat, kan VDL zich een personeelsbonus permitteren, als het slechter gaat valt die bonus lager uit of wordt niet uitgekeerd. Direct het personeel mee laten profiteren is ook een win-win voor een autofabriek. Directe betrokkenheid bij het resultaat kan ook gunstig zijn voor het ziekteverzuim, voor het aantal auto’s dat na productie wordt afgekeurd, om maar twee parameters te noemen. En als er straks veel en langdurig moet worden overgewerkt, zal het personeel ook veel sneller geneigd zijn daaraan mee te werken. Kassa!

Afdwingbaar is niets. Staken, zoals een jaar geleden gebeurde, is geen reële optie. Daarmee schiet de vakbond zich in zijn eigen voet door at the end de werkgelegenheid op het spel te zetten.

Wat overblijft is in de kern een moreel appèl aan VDL Nedcar.

Heel veel dank voor het getoonde ondernemerschap in Limburg. Begrip voor de uitonderhandelde flexibele inzet van personeel gedurende 5,5 jaar. Maar zou het personeel ook iets meer mogen meeprofiteren in de portenmonnee in deze record-tijden?

Maurice Ubags