Waarde voor de mensheid

Deze week deed de CEO van Stamicarbon, Pejman Djavdan, in een interview met WijLimburg Achtergrond een uitspraak die tot nadenken stemt. Djavdan is van mening dat alleen bedrijven die van waarde zijn voor de mensheid en voor het milieu, die echt iets toe te voegen hebben, zullen overleven. Dit gaat een flinke stap verder dan duurzaam ondernemen. Als je waarde creëert voor de mensheid, creëer je ook waarde voor het bedrijf en voor de aandeelhouders, zegt de topman van de wereldmarktleider.

Echter als marketingmensen met dit idee aan de haal gaan, terwijl je zo’n claim niet kunt waar maken, gaat het mis. Dan word je net zoals de Rabobank op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. Die oordeelde dat de bank in haar tv-commercial ‘niet voldoende aannemelijk maakt dat de aanpak van de bank tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden’. Overigens zou Stamicarbon dat wel veel aannemelijker kunnen maken. Het verschil is echter dat zij er geen reclame mee maken. Zij lopen er niet mee te pronken, zij doen het omdat het intrinsiek in het dna van het bedrijf zit.

Het produceren en leveren van producten en diensten die bijdragen aan een betere wereld heeft nog een positief gevolg. Mensen zullen bij zo’n bedrijf willen werken. Ondernemingen breken zich op dit moment het hoofd hoe ze de groeiende economie kunnen bijhouden. Er zijn simpelweg te weinig werknemers op de arbeidsmarkt. Het is een hele kunst om onderscheidend te zijn als werkgever. Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden geven niet meer de doorslag. Werknemers zijn op zoek naar meer. Als bedrijf een bijdrage levert aan een betere wereld zou dat wel eens dat beetje meer kunnen zijn waardoor iemand zijn of haar handtekening onder een arbeidscontract zet.

Op dit moment zijn de grotere bedrijven het meest vooruitstrevend als het gaat om het leveren van deze toegevoegde waarde, maar je ziet het ook al op micro niveau. Neem nu de kleine kaasboer, slager of groente- en fruitteler. Deze ondernemers kiezen ervoor om zorgvuldig om te gaan met de aarde en dus ook met ons voedsel. Steeds meer mensen kopen hun producten bij deze bedrijven in plaats van het gemak van de supermarkt. En met precies dezelfde argumenten kiezen zij straks ook voor een werkgever. Namelijk: wie draagt er bij aan een betere wereld? Daar wil ik bij horen.

Maurice van der Linden