OTTO Work Force (Venray) traint flexwerkers door middel van virtual reality

Het bedrijf laat weten dat uit eerste resultaten blijkt dat dankzij het toepassen van deze revolutionaire technieken de inwerktijd van nieuwe medewerkers en de ongewenste uitstroom van flexmedewerkers bij bedrijven is gehalveerd.

Deelnemers aan de Virtual Trainer krijgen een vr-bril op en doorlopen in een digitale wereld de training die normaal plaatsvindt in een magazijn op locatie bij een klant. De werklocatie van de klant kan tot in detail worden nagebouwd in een virtuele omgeving. Dankzij deze digitale voorbereiding zijn flexmedewerkers veel sneller voorbereid op hun nieuwe baan. Dit levert een besparing van de inwerktijd op van vijftig procent.

Naast de virtual realitytraining introduceert OTTO Work Force ook een compleet nieuwe manier van matchen van werknemers aan een bedrijf. Dit gebeurt met Best Match: een systeem waarbij op basis van big data de beste match gemaakt kan worden tussen klant en kandidaat. Op basis van het best performers profiel van de klant, wordt gekeken bij welke klant de kandidaat zich het meeste thuis voelt. Hierdoor neemt de medewerkerstevredenheid en de productiviteit sterk toe, volgens het bedrijf. Uit de pilot die de afgelopen maanden heeft gedraaid blijkt dat de ongewenste uitstroom dankzij Best Match met de helft wordt verminderd en de verblijfsduur van werknemers bij een nieuwe klant evenredig wordt verlengd.

De Virtual Trainer en Best Match maken deel uit van het OTTO Innovations LAB, dat vandaag officieel in gebruik wordt genomen in de vestignig in Utrecht.