‘Paddobier’ opmaat naar grote prijzen


Kitty en Ger Hendrix van brouwerij De 7de Hemel in Sevenum.

Een halfjaar geleden hebben Ger (57) en Kitty (53) Hendrix afscheid genomen van een oude wasmachine, die dertien jaar lang dienst deed als broedmachine voor hun bierbrouwerij De 7de Hemel in
Sevenum. Nu staat er een professionele halfautomatische installatie, die een sterke geur afscheidt in de kleine ruimte achterin de garage. „Gerst”, zegt Kitty. „Dat overheerst. De machine is aan het
maischen. In die fase van het brouwproces wordt zetmeel omgezet in suikers. We kunnen nu preciezer werken dan met de wasmachine. We zijn heel erg bezig met ingrediënten. Daarvoor gaan we
zelfs naar de Verenigde Staten, omdat het klimaat daar een heel ander effect heeft op de hop. Wat hier metalig kan smaken, is daar juist fruitig.” Alle uitprobeersels wierpen al de nodige vruchten af.
De Visioen won in 2015 goud bij de Dutch Beer Challenge. „Een donker IPA: ‘India Pale Ale’. Net als de  Hopla, waarmee we een World Beer Award wonnen in de categorie Best European Imperial
IPA. In het hol van de leeuw, hè. In Londen. De in India gelegerde Engelse soldaten verscheepten bier de oceaan over. Met extra hop, dan was het goed houdbaar. Daar komt de IPA vandaan.”

Het meest spraakmakende bier uit de koker van De 7de Hemel won geen prijs: het champignonbier. „Dat was op verzoek van een kweker uit de buurt. We probeerde verschillende paddenstoelen,
maar uiteindelijk bleek de portobello het meest geschikt. Het werd een donker bier, dat in augustus op de markt kwam.” Goede timing, zo bleek. „Midden in de komkommertijd en radiozender 3FM die
er mee uitpakte. ‘Paddobier’ noemden ze het. Vervolgens werden we helemaal plat gebeld.” De vinding werd een hype. Tijdelijk. „Op een gegeven lijk. moment zijn we er toch maar mee gestopt. De
vreemde combinatie werd ons bier dat het minst verkocht werd. We hebben er mooi naam mee gemaakt, maar besloten het assortiment steeds te beperken tot maximaal zes biertjes.” 

„Wil je rondkomen van brouwen, moet je zo’n 100.000 liter per jaar produceren. Wij zitten op 15.000.”

Omdat de mogelijkheden achterom – mede door aanhoudend klagende buren, die tot aan de Raad van State toe protesteren tegen de brouwsels van Hendrix – beperkt zijn, laat De 7de Hemel de
productie over aan De Proefbrouwerij nabij Gent. „Zie onze eigen installatie als laboratorium. Meer is het niet.We krijgen heel veel mailtjes van bijvoorbeeld vriendengroepen die hun eigen bier willen.
Vaak hebben ze al een volledig recept voor een Weizen of zo. Maar wij mogen en kunnen dat niet voor ze brouwen. De vergunning accijnsgoederenplaats ontbreekt. Daarom wijken we uit naar De
Proefbrouwerij in België. Daar doen ze niks anders dan voor anderen brouwen. 130 verschillende bieren komen daar uit de ketels.”

Van de brouwerij leven kan het echtpaar – dat zich behalve in de voorliefde voor bier ook heeft gevonden in de interesse voor countrymuziek en hardlopen – niet. „Ik ben daarnaast nog
vrachtwagenchauffeur en Kitty is applicatiebeheerder. Wil je rondkomen van brouwen, moet je zo’n 100.000 liter per jaar produceren. Wij zitten op 15.000. Dat zijn 45.000 flesjes.” Het bier van De 7de
Hemel vindt vooral gretig aftrek in Amsterdam. „In de hoofdstad lopen ze voorop als het gaat om het schenken van in Nederland gebrouwen bieren. In Limburg zijn we erg gericht op België en
Duitsland. Logisch, want door de lage accijns die daar geheven wordt, is dat een voordelige opdie optie”, legt Ger uit, terwijl hij met een flessenopener aan zijn sleutelbos een flesje Vorst opentrekt.
Kitty neemt een slok uit het proefglas en is onder de indruk van haar eigen recept. „Wauw, het is gaan leven.
De whisky-twist proef je nu heel goed.” Ook de liefhebber kon het bier waarderen: de knusse brouwerij is door de oplage heen. „Volgende winter weer”, geeft Kitty de burger moed. „Dan is de Vorst
weer te krijgen bij de gespecialiseerde slijters. Daar zie je een stijgende interesse in stouts en IPA’s, terwijl voorheen vooral de dubbels en tripels het goed deden. Mensen laten elkaar proeven en wij
promoten het op de verschillende biermarkten waar we staan. Neem Den Bosch. Vergeleken met vijf jaar geleden is de gemiddelde leeftijd van bezoekers met tien jaar gedaald en zien we steeds
meer vrouwen en jeugd. Voor ons een prima ontwikkeling.”

foto Wendy Vluggen