Een voormalig aandeelhouder van EBG Group in Nieuwstadt mag niet langer actief klanten benaderen van EBG. Dat heeft de voorzieningenrechter in kort geding bepaald. De man verbrak in januari de samenwerking met EBG en stapte over naar concurrent Spie. In zijn nieuwe functie benaderde hij actief klanten van zijn vorige werkgever omdat hij de wachtwoorden en inlogcodes van EBG had meegenomen. Het Nieuwstadtse bedrijf had in kort geding teruggave geëist van de wachtwoorden en inlogcodes en dat hij zou stoppen met het benaderen van klanten.

EBG is een bedrijf dat zich bezighoudt met het beheer van technische installaties en gebouwbeheersystemen voor onder meer appartementencomplexen, sportcomplexen en zorginstellingen. Het bedrijf maakt gebruik van een platform IXON om de gegevens van klanten te kunnen monitoren. Na de overstap van de voormalig aandeelhouder naar Spie gebruikte de man het systeem van EBG, maar plaatste het logo van Spie. Daardoor leek het alsof EBG inmiddels onderdeel was van Spie.

In kort geding eiste EBG ook van Spie te stoppen met het benaderen van klanten van EBG, maar die vordering wees de rechter af. De rechter oordeelde op dit punt dat het klanten vrij staat om zelf te bepalen met wie zij een relatie willen aangaan.  Anders was dat bij de voormalig aandeelhouder, die bij zijn vertrek € 50.000 ontving. Daarover oordeelde de rechter dat de man geen klanten van EBG mag benaderen die al klant waren van EBG op 28 januari van dit jaar, de dag dat de samenwerking werd verbroken.