Reorganisatie facilitaire dienst zorgcentra Proteion; 95 medewerkers boventallig

Daardoor wordt de helft van de 190 facilitaire medewerkers boventallig. Anderzijds komen er nieuwe functies terug in de gewijzigde organisatie. De reorganisatie, die Proteion volgens directeur zorgcentra Raoul Bakkes toekomstbestendig moet maken, levert een besparing op die ingezet wordt voor ‘handjes aan het bed’. Bedragen wil hij niet noemen.

Kent de facilitaire dienst nu medewerkers voor keuken, restaurant, schoonmaak, receptie en technische dienst, straks krijgt iedereen een combinatie van taken. Diensten waarvoor geen direct contact met cliënten is vereist, worden uitbesteed. De helft van de huidige medewerkers is – met scholing – geschikt voor een nieuwe allroundfunctie.

Wat er voor de bewoners verandert, verschilt per locatie. Het concept krijgt een invulling op maat voor elk zorgcentrum. Bakkes benadrukt dat de zorgcentra die een restaurant met een wijkfunctie hebben, zoals in Roermond, Heythuysen, Thorn, Wessem en Gennep, die ook behouden. Vooral in Roermond is onrust ontstaan bij mensen die dagelijks eten in de restaurants van Roncalli of RCG. Zij denken daar straks niet meer terecht te kunnen. Het gerucht dat er alleen nog maar kant-en-klaarmaaltijden voor bewoners worden geserveerd, is volgens Bakkes uit de lucht gegrepen. „De maaltijden blijven vers, er blijft voldoende keuze en iedereen is welkom.” Wel vervallen centrale recepties. Daarvoor zoekt Proteion alternatieven. De plannen hebben tot onrust op de werkvloer geleid. „Daarom is er goede begeleiding en is er een goed sociaal plan”, aldus Bakkes. „Maar dit zijn geen leuke ingrepen.”

Een en ander treedt volgend jaar in werking. Voor de zomer moet de operatie zijn afgerond.