Rob Kemmeren (Dalauro uit Eys, niet zómaar een Bed & Breakfast)

Wie ben je?
Ik ben Rob Kemmeren. 51 jaar. Eigenaar van ‘Dalauro, niet zómaar een Bed & Breakfast’ in Eys. Inmiddels ben ik 16 jaar getrouwd met Laura Lazzarini en vader van twee heerlijke pubers-in-wording, Stan (13) en Luuk (12). In 2007 het roer omgegooid en mijn (goede) baan bij Vodafone verruild voor een leven als ‘gastheer’. In steeds toenemende mate bekroop me het gevoel dat ik meer energie zou krijgen uit het runnen van een kleinschalig gastenverblijf dan het rennen van de ene afspraak naar de andere.

rob-kemmeren

Het meeste geleerd…
… van gewoon doen. Toen we, inmiddels alweer bijna 10 jaar geleden, het plan kregen om een bed & breakfast op te starten hadden we absoluut geen ervaring met alles wat daar bij komt kijken. Ook het eigen ondernemerschap was ons vreemd. Maar we hebben geleerd dat je door het volgen van je hart, het logisch blijven nadenken, het raadplegen van mensen met kennis en ervaring en het gewoon doen een heel eind komt. Nu, bijna 8 jaar na opening, zijn we de trotse eigenaar van een bedrijf dat staat als een huis. Dat naam heeft gemaakt in de omgeving, maar vooral onder onze gasten.

Belangrijkste inspiratiebron?
Ik kijk met bewondering naar mensen die hun hart volgen en daar een succesvol bedrijf uit weten op te bouwen. Maar ook naar mensen die hun kennis en kunde niet voor zichzelf houden maar graag delen met anderen. Een mooi voorbeeld zijn collega’s Nel en Hans van de Berghut in Oostenrijk. Mensen met passie, die het aandurven om van koers te wijzigen als ze merken dat de energiebalans weer scheef komt te liggen. Simon Sinek legt met zijn gedachtegoed eigenlijk de theoretische basis voor dit alles, en is in die zin een van mijn grootste inspiratiebronnen. Maar mijn allerbelangrijkste inspiratiebron is toch wel Laura, mijn eigen personal coach. Al was het maar omdat ze het vermogen bezit om op het juiste moment de juiste vragen te stellen. Of, eigenlijk de verkeerde vragen, omdat ze nogal eens confronterend zijn, maar je wel aanzetten tot denken, scherpte en het maken van de juiste keuzes. Ook coachen is een vak, google haar maar eens op internet.

Waarom ben je met je bedrijf gestart?
Gezien worden als ‘high potential’ in een groot bedrijf is mooi. Het schept mogelijkheden voor groei, maar het brengt óók verwachtingen met zich mee waarvan ik me op enig moment ging afvragen of ze overeenkwamen met mijn persoonlijke ambities. Het antwoord was nee. Het startte bij mij een denkproces over de echte waarden in het leven. Mijn ‘why’, zeg maar. Klinkt allemaal wat suf, misschien, maar ik kan het iedereen aanbevelen om dat eens goed op een rijtje te zetten. Bij mij leidde het in ieder geval tot de conclusie dat ik mijn langste tijd bij een grote multinational, rennend van de ene naar de andere vergadering, had gehad. Dat is een persoonlijke keuze geweest waar ik tot op de dag van vandaag geen moment spijt van heb gehad. Ik wilde meer energie krijgen uit wat ik deed, meer van mezelf kwijt in mijn werk, meer geniet-momenten op een dag en meer tijd doorbrengen met dierbaren. Het plan voor een kleinschalig gastenverblijf met veel aandacht voor de mens (ook de inwendige) begon zich te vormen en al snel werden de contouren van Dalauro zichtbaar. Natuurlijk is de realiteit van het runnen van een B&B anders dan de wolk waar je tijdens zo’n transitie toch een beetje in zit. Het is soms net werk, maar wel erg leuk werk!

Hoe kom je aan je klanten?
Inmiddels zijn zo’n 30-40% van onze gasten terugkerende gasten. Dat is een groep die we graag koesteren en belonen voor hun trouw. Het is immers de groep die zomaar ambassadeur wordt van je plek en nieuwe gasten aanbrengt. Naar schatting is de groep die na een aanbeveling bij ons komt zo’n 20%. De overige 40-50% zijn nieuwe gasten, die ons vooral vinden via allerlei online kanalen. In de eerste plaats via onze eigen website, die zich mag verheugen in nog steeds stijgende aantallen bezoekers. Daarnaast staan we vermeld op diverse portalen met verzamelingen van fijne logeeradresjes (zoals de website ‘bijzonderplekje’ van Marleen Brekelmans… ook al zo’n inspirator). En tenslotte kunnen ook wij (helaas) niet meer zonder een aansluiting bij een van de grote OTA’s (online travel agents), zoals booking, maar die invloed proberen we zo veel mogelijk te beperken.

Wat is je meest succesvolle product/dienst en waarom?
Een keer of twee per week kook ik voor bij ons logerende gasten. Wij noemen dat onze ‘gastentafel’, geïnspireerd door de in Frankrijk populaire ‘table d’hôte’. Meestal op hun dag van aankomst schuiven gasten, aan een lange tafel, aan bij andere gasten. Ze hebben mij van tevoren laten weten wat ze allemaal niet willen (of mogen) eten en van alles wat dan over blijft kook ik een smakelijk 3-gangen diner. Het zijn zonder enige uitzondering mooie avonden. Zowel voor onze gasten als voor mij. Het schept een band met mijn gasten (en tussen gasten onderling) die zeer plezierig doorwerkt tijdens hun verblijf bij ons. Veel van onze gasten zeggen bij vertrek dat ze die avond voor geen goud hadden willen missen. Veel van onze terugkerende gasten komen ook dáárom terug. De gastentafel is zo onlosmakelijk verbonden geraakt met logeren bij Dalauro, en daarmee een van onze belangrijkste USP’s.

Wat is je laatste grote succes geweest?
Ha, ha, dat is eigenlijk wel een leuke. Omdat dit eigenlijk op een zijspoortje zat. De mooie reacties van onze gasten op onze gastentafel (bijvoorbeeld op de sociale media) zijn ook niet-logerende gasten niet onopgemerkt gebleven. In toenemende mate kreeg ik de vraag of ‘je ook alleen kunt komen eten’ bij Dalauro. Uhm, nou nee. Of, ja, maar dan moet je ook blijven slapen. Het eten bij ons is immers exclusief bedoeld voor bij ons logerende gasten. We zijn geen restaurant en willen dat ook niet zijn. Maar de vraag kwam inmiddels zo vaak, dat ik op enig moment dacht: “Weet je wat, ik doe het gewoon!” In André Köppen vond ik een fijne ‘partner in crime’, en nog geen twee maanden later zaten er maar liefst 60 mensen te genieten van een fantastische avond in het Gulpener Bierhuys. Ik stond achter de potten en pannen, Laura liep heen en weer met de borden, André zorgde voor een perfecte bier-match, singer-songwriter Dyanne Sleijpen voegde wat Limburgse klanken toe en de gasten deden de rest. Een memorabele avond, met héél veel Limburgs lekkers, die gewoon een vervolg moet krijgen.

Hoe kijk je tegen de toekomst aan?
Rooskleurig. We barsten met zijn tweeën nog van de ideeën. Meer ideeën dan tijd om ze tot uitvoer te brengen, maar wij hebben gastvrij Zuid-Limburg nog heel wat te bieden.

Voor welke ondernemer heb je bewondering?
Ik heb een enorme bewondering voor vakmensen op het gebied van gastvrijheid. Bas Hoogland, bijvoorbeeld of Camiel Oostwegel. Wat die man heeft neergezet is fenomenaal. Ik heb hem hier nog nooit persoonlijk over gesproken, dat wordt misschien eens tijd.

Dalauro is bereikbaar via: www.dalauro.nl of facebook.com/dalaurobedbreakfast