Robot Hugo ideale medewerker Hampshire hotel: blijft gasten herkennen, spreekt 19 talen, weet alles

Hampshire Designhotel – Maastricht onderdeel van Hampshire Hotels, één van de grootste hotelondernemingen van de Benelux, heeft op donderdag 30 juni een bijzondere medewerker op bezoek. Robot Hugo is on tour en maakt kennis met zijn collega’s in Maastricht.

Schermafbeelding 2016-06-23 om 07.58.00

Meet & Greet met robot Hugo

Op donderdag 30 juni maakt hotelrobot Hugo kennis met de collega’s van Hampshire Designhotel – Maastricht en Brasserie FLO. Tijdens een inloopspreekuur kunnen medewerkers vragen stellen aan de robot over innovatie en gastbeleving. Aansluitend is Hugo uitgenodigd voor de jaarlijkse Maastrichtse Haringparty ter ondersteuning van de oesterbar van Brasserie FLO Maastricht. Het evenement wordt georganiseerd door Top Shops Holland: een alliantie van bedrijven die zich onderscheiden doormiddel van service, creativiteit, betrouwbaarheid, stijl en innovatie. Genodigden zijn bestuurders en ondernemers uit regio Maastricht alsook de rest van Nederland.

Humanoïde robot is multitalent
De charmante en sympathieke robot Hugo spreekt negentien talen, beschikt over twee camera’s en software voor gezichtsherkenning om gasten tot zes maanden lang te herinneren. De 57 centimeter grote robot begroet bezoekers die het hotel bezoeken en kan een aantal taken van het receptiepersoneel uitvoeren, zoals het overhandigen van sleutelkaarten. Hugo vertelt gasten hoe ze met de tram bij een museum kunnen komen of wat de taxi naar Schiphol kost. De robot kan kinderen vermaken in de lobby, maar ook vergaderingen begeleiden of een PowerPointpresentatie geven.

Hotelrobot Hugo zal geen mensen gaan vervangen
“We proberen elke hotelgast een gastvrije en een geweldige ervaring te bezorgen”, zegt Etienne Verkerk, Algemeen Directeur van Hampshire Hotels. “We lopen graag een stap vooruit, maar Hugo zal zeker geen mensen gaan vervangen.” Hugo is een welkome collega die assistentie zal verlenen aan de balie, in een vergaderruimte of de lobby. “We houden technische innovaties die we kunnen toepassen in de hotelbranche nauwlettend in de gaten. Hugo is een schakel in de wereldwijde ontwikkeling van humanoïde robots. Er zijn mogelijkheden waar we nu misschien nog niet aan denken, maar die tijdens het gebruik naar voren komen. Hoe meer we interacteren en communiceren met de robot, hoe slimmer hij wordt en dat draagt bij aan een unieke beleving voor de gast!”

Nieuwe medewerker Hampshire Hotels op afstand te besturen
Hugo is uitgerust met een accu, vier microfoons, twee luidsprekers, ledverlichting en een spraaksysteem. De robot heeft een Linux-besturingssysteem en in het hoofd en de romp zit een processor. Beelden die de twee camera’s in het hoofdje van de robot registreren zijn zichtbaar op de laptop van een Hampshire collega. Wanneer een gast van het hotel zich tot de robot wendt met een vraag waarvan het antwoord niet voorgeprogrammeerd is, dan kan de medewerker het antwoord typen dat door Hugo zal worden uitgesproken.