In 2017 werd 199 miljoen ton goederen over de weg vervoerd van en naar Nederland. Dat is een stijging van 4,3 procent ten opzichte van 2016. Zowel vrachtauto’s uit Nederland als vrachtauto’s afkomstig uit het buitenland vervoerden meer in 2017. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Buitenlandse vrachtauto’s vervoerden in 2017 95 miljoen ton goederen van en naar Nederland, een stijging van 5,1 procent in vergelijking met 2016. Bij Nederlandse vrachtauto’s steeg dit transport met 3,5 procent. Voor de Nederlandse vrachtauto’s was het, na twee jaren van krimp, voor het eerst dat het grensoverschrijdend vervoer weer toenam.

Tussen 2008 en 2017 is het aandeel van buitenlandse vrachtauto’s in het vervoerd gewicht gestegen van 38 naar 48 procent. Vooral vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europa vervoerden meer van en naar Nederland. Het internationale vervoer door Nederlandse vrachtauto’s bestaat voornamelijk uit bilateraal vervoer. Van het grensoverschrijdend vervoerd gewicht in 2017 door Nederlandse vrachtauto’s werd 92 procent in Nederland geladen of gelost. Bij vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europese landen lag het aandeel van het bilaterale vervoer in 2017 op 61 procent.

Vrachtauto’s uit de overige Europese landen rijden, net als Nederlandse vrachtauto’s, voornamelijk internationaal van en naar hun eigen land (gemiddeld 91 procent). In 2017 vervoerden Belgische en Duitse vrachtauto’s samen 40 procent van het vervoerde gewicht van en naar Nederland, in 2008 was dat nog 62 procent. Het aandeel door Poolse vrachtauto’s vervoerd gewicht is tussen 2008 en 2017 gestegen van 11 naar 27 procent en is nu bijna even groot als dat van Duitsland.