Silvia Heijnen (Doon Communicatie uit Neer)

Wie ben ik?
Silvia Heijnen, 43 jaar. Geboren en getogen Limburgse (in Roggel). Na twaalf jaar rondzwervingen door het land weer terug op het mooie Limburgse platteland in Neer. Samen met manlief en drie heerlijke kereltjes. Ik rondde de opleiding HEAO Communicatie aan de Hogeschool Eindhoven af. Daarna ging mijn studiereis verder aan de VU Amsterdam voor de opleiding Beleid, Communicatie en Organisatie. Na een aantal jaren bij een gemeente te hebben gewerkt, maakte ik de overstap naar de bureauwereld. Eerst voor een baas en daarna enkele jaren een bureau samen met een compagnon. Daarop volgde Doon Communicatie.


Foto: Jeroen Berkhout

CV van het bedrijf?
Doon Communicatie, gewoon ‘doon’, is opgericht in 2008. Gevestigd in het mooie Neer.
Vanuit mijn communicatie-expertise ondersteun ik verandertrajecten bij opdrachtgevers in de profit, non-profit en publieke sector. Veranderingen zowel binnen organisaties als in de leef- en woonomgeving van mensen. Denk daarbij aan klantgerichter werken maar ook een wijk- of gebiedsontwikkeling. Ik onderneem zelfstandig, maar niet alleen. Waar nodig haal ik netwerkpartners erbij.

Waarom bent u met het bedrijf gestart?
Om dat te doen wat ik daadwerkelijk wil doen met mijn vak: het communicatief begeleiden van veranderingstrajecten. Met oog voor wat mensen beweegt. Dat te doen wat goed voelt. Om voor elkaar van betekenis te zijn. En om in dergelijke trajecten verschillen te benutten en er samen beter van te worden. Een ander motief voor de start van mijn eigen bedrijf was flexibiliteit. Flexibiliteit om tijd en werk naar eigen inzicht in te delen.

Het meeste geleerd van / belangrijkste inspiratiebron?
Vele mensen tezamen vormen voor mij een groot voorbeeld, inspiratiebron. Van iedereen leer ik wel wat, iedere dag opnieuw. Maar als ik zou moeten kiezen dan zijn het zeker mijn ouders: doorzettingsvermogen, dat wat je aandacht geeft groeit en bloeit, vertrouwen op eigen kracht en kracht van anderen, respect voor mensen en bovenal denken in kansen en mogelijkheden. Er is altijd wel een oplossing maar je moet het zelf doen. De ruimte en vrijheid die zij me hebben gegeven om het leven te ontdekken en op eigen benen te staan, en dat vanuit een veilige thuishaven, daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor.

Hoe komt u aan uw klanten?
Door persoonlijk contact en mond-tot-mond-reclame. In de ruim tien jaar zelfstandigheid heb ik het geluk dat ik gebeld word voor klussen of voorgedragen door anderen.

Hoe groot is uw afzetgebied?
Momenteel concentreert het werk zich in Limburg. Maar uitstapjes naar bijvoorbeeld Overijssel, Utrecht en Noord-Brabant komen ook voor.

Wat is uw meest succesvolle product/dienst?
Dat ben ik zelf. Met een open en enthousiasmerende manier van werken en positieve benaderingswijze. Alles bezien vanuit kansen en uitdagingen. Inlevend in gevoelens, behoeften, belangen en motivaties van mensen. Zoekend naar rationale en emotionele drijfveren én verbindingen. Dat is wat ik van opdrachtgevers terug hoor.

Wat is uw laatste grote investering geweest?
Mijn nieuwe website www.doon-communicatie.com. Ook daar was het tijd voor verandering. En zie het resultaat van een mooi samenspel van zes mensen met zes verschillende disciplines. Disciplines die elk van waarde zijn.

Hoe kijkt u tegen de toekomst aan?
Die is pas morgen. En net zoals iedere dag, een nieuw begin, vol kansen en ongetwijfeld ook veranderingen. Want die zijn, kijkend naar sommige thema’s, absoluut noodzakelijk. Juist ook om er samen beter van te worden.

Wilt u verder nog iets kwijt?
Altijd wennen om mezelf zo in de schijnwerpers te plaatsen. Ik plaats liever anderen in de schijnwerpers.

Heeft u nog een tip voor andere ondernemers?
Doe die dingen die je doet met plezier. Doe dat wat goed voelt. Daarmee is het succes er vanzelf!

Doon Communicatie is te bereiken via www.doon-communicatie.com of www.facebook.com/silvia.heijnen