Sint doet het goed dit jaar; verwachting 600 miljoen meer omzet

De Sint zal zorgen voor een nieuw verkooprecord. Detailhandel Nederland verwacht dit jaar circa 600 miljoen extra Sinterklaas omzet. Dat is een groei van ruim 7% ten opzichte van 2016. De voorlopige cijfers van Black Friday twee weekeinden geleden bevestigen die groeiverwachting. Er werd veel meer gepind en online afgerekend met iDEAL. Het Sinterklaasfeest is voor winkeliers nog altijd een van de belangrijkste feestdagen van het jaar.

Vorige week zondag was de groei van pinbetalingen opvallend sterk met 14%. De stijging online was vooral op vrijdag te merken. Consumenten rekenden toen 65% keer meer af met iDEAL dan tijdens Black Friday in 2016*. In totaal rinkelden alle kassa’s van Black Friday tot en met Cyber Monday naar schatting 87 miljoen keer.

Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland: “Het consumentenvertrouwen is hoog, de werkgelegenheid stijgt en mensen hebben perspectief waardoor het geld rolt. Na het succes van Black Friday blijft Sinterklaas niet achter.”

De vraag naar luxe cadeaus is groot. Speelgoeddrones, games, de Nintendo Switch die dit jaar op de markt is gebracht, maar ook bordspellen als 30 seconds en Lego blijven in trek. Uiteraard zijn ook de pepernoten en chocoladeletters onverminderd populair.

Pakjesavond valt dit jaar op een dinsdag. Zondag 3 december waren de meeste winkels open. Ook zijn er vaak extra koopavonden.

* Cijfers op basis van rapportage Betaalvereniging Nederland