Social Media trends 2017

 1. (Live) Video
Het belang van video merkten we in 2016 al zeer goed, er worden meer video’s gepost en bekeken. Ook Facebook geeft je met een video een hoger bereik dan wanneer je een foto of een
stukje tekst post. In 2017 verwacht ik dat live video het gaat maken, ik zie ze al steeds meer voorbij komen op Facebook en ook Instagram is bezig met een livestream functie in de Instagram app.
Wanneer deze wordt uitgerold is nog niet bekend. Het voordeel van live-video is dat je direct interactie kunt aangaan met je kijkers. De reacties op de live-video’s worden overigens chronologisch
weergegeven indien je video op een later moment bekijkt. 

Tip: zet ondertiteling bij je video op Facebook aangezien 85% van de kijkers het geluid uit heeft staan. 

2. Tijdelijke content
Het succes van Snapchat is ons inmiddels wel bekend. Ook Instagram heeft begin augustus van dit jaar Instagram Stories gelanceerd. Het uploaden van foto’s of video’s die 24 uur zichtbaar zijn
en dan automatisch verdwijnen. In 2017 zal tijdelijke content net zo populair (of wellicht zelfs populairder) worden dan content die vast op je social media profiel komt te staan.  
 
 
3. Communiceren met chatbots
Vragen stellen, kleding kopen en een reis boeken gaat meer via de chatbots op Facebook messenger. Met de virituele medewerker van de organisatie kun je 24/7 je zaken regelen. Een kadootje
laten bezorgen bij je Facebook vriend die 2 dagen later jarig is? Regel het met de chatbot! 

En natuurlijk ben ik erg benieuwd wat er met Twitter gaat gebeuren, de cijfers beloven niet veel goeds. Welke vlucht gaat Pinterest nemen? Er zullen in 2017 veel nieuwe features aankomen, zo zal
Facebook komen met een functie waarbij je tijdens een live-video teksten of krabbels kan tekenen. We laten ons verrassen! 
 
Marjolein Bongers
House of Social Media