Tien miljoen steun voor MAA zal weggegooid geld blijken

Je hoeft geen helderziende te zijn om te bedenken dat tien miljoen euro steun uit Den Haag om vliegmaatschappijen naar MAA te halen weggegooid geld zal blijken te zijn.

De steun mag maximaal tot eind 2019 worden verleend, voor routes die niet overlappen met andere luchthavens in de buurt, zo heeft de Europese commissie bepaald. De provincie reageert verheugt. Probleemdossier MAA, het vliegveld dat zelf maar niet van de grond wil komen, kan zo weer wat kleur op de wangen krijgen. Straks zijn er eindelijk weer wat succesjes te melden door de gedeputeerde Twan Beurskens (VVD).

Want natuurlijk trek je met tien miljoen euro aan weg te geven incentives (lagere start- en landingsrechten et cetera) een aantal maatschappijen. In de luchtvaart telt elk tientje.

Vliegmaatschappijen zullen snel toehappen, voor de koek al weer verdeeld is. Ze zullen heel snel komen en – helaas, helaas – ook weer heel snel vertrekken als de subsidie op is en een ander vliegveld weer een betere aanbieding heeft. Het is een spel waar de AirBerlin’s, de Ryan Air’s, de EasyJet’s patent op hebben.

Het probleem dat MAA al tientallen jaren heeft wordt niet opgelost met tien miljoen euro subsidie. Het probleem is dat de concurrentie in de regio te groot is, of het achterland – het economische draagvlak – te klein, zo u wilt. Velen hebben geprobeerd tegen de onzichtbare hand van de markt in te gaan, maar vergeefs. Met tien miljoen euro kun je de markt niet verslaan.

Maastricht Aachen Airport wordt deze zomer met negen bestemmingen verbonden door Ryanair, Corendon, Wizzair, Alba Star en Germania. Volgende zomer zullen er ongetwijfeld een aantal exotische bestemming bij gekomen zijn.

Profiteer ervan zo lang het kan. Want het is uw geld dat verbrand wordt.

Maurice Ubags

(Opmerkelijk:  de VVD  in Limburg kan straks weer goede sier maken met staatssteun aan bedrijven. Wat is het verschil met de SP?)