Twee bedrijven met naam Zuyver schept verwarring; oplossing niet echt helder

Schoonmaakbedrijf Peeters Gebouwenservice uit Kerkrade wijzigde onlangs de naam in Zuyver in Dienstverlening. De nieuwe naam was gecheckt in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en ook de domeinnaam op internet bleek nog beschikbaar te zijn.

Starten dus maar. Totdat blijkt dat er in Uden een bedrijf met soortgelijke naam opereert: Zuyver Advies en Bemiddeling. Dit bedrijf meldt zich vanzelfsprekend in Kerkrade en laat weten dat zij hun naam veel eerder hebben laten registreren in het Handelsregister.

Je zou verwachten dat er nu een juridische getouwtrek ontstaat over wie de naam Zuyver mag voeren. De kop van het persbericht die beide bedrijven de wereld insturen maakt deze verwachting ook waar: Zuyver versus Zuyver: “de grote schoonmaak”.

Wie mag de naam blijven voeren en wie moet bakzeil halen? Voor klanten moet immers glashelder zijn wie nu precies wat doet en dat ze niet bij de verkeerde Zuyver aan de bel hangen. Eentje moet dus qua naam het veld ruimen.

De oplossing blijkt echter een geheel andere. Maar of hiermee de verwarring is opgelost? De redactie van WijLimburg vindt het verdacht veel lijken op een (goedkope) publiciteitsstunt. Oordeelt u zelf.

Uit het persbericht:
‘Na de lancering kregen we direct een telefoontje van de andere Zuyver’, zegt Tim Feijen, directeur bij Zuyver in Dienstverlening. ‘Helemaal terecht natuurlijk, want Zuyver Advies en Bemiddeling had de naam Zuyver al eerder geregistreerd. Hadden we dat geweten, dan hadden we echt wel voor een iets andere naam gekozen. Ik wil hier dus nogmaals benadrukken dat Zuyver in Dienstverlening geen enkele relatie heeft met Zuyver Advies en Bemiddeling. Én dat beiden zelfstandig en los van elkaar eigen specifieke bedrijfsactiviteiten ten behoeve van hun eigen klandizie verrichten. Ik wil dit hier graag helder communiceren om eventuele verwarring in onze branche te voorkomen.’

Akkoord door heldere communicatie
Al snel volgden er gesprekken, om te kijken hoe we deze verwarring kunnen oplossen en voorkomen in de toekomst. ‘Gelukkig hebben we van doen met een zeer redelijke partij in schoonmaakland’, aldus Feijen. ‘Samen met de directie van Zuyver Advies en Bemiddeling en het communicatiebureau, dat verantwoordelijk is voor onze nieuwe naam, zijn we rond de tafel gaan zitten en zijn we uiteindelijk tot een akkoord gekomen. We zijn tot een overeenkomst gekomen, waar iedereen zich in kan vinden. Daar zijn we ze erg dankbaar voor. We zijn er namelijk beiden van overtuigd dat als we de kwestie open en duidelijk naar buiten brengen, iedereen in schoonmaakland weet bij welke Zuyver hij aan moet kloppen met een specifieke vraag. Dit artikel is een onderdeel van die open en heldere communicatie. Nu kunnen beide partijen ongestoord hun bedrijfsactiviteiten voortzetten zonder in elkaars vaarwater te komen.’