Uitrollen is het nieuwe doorpakken


De kracht van het boekje zit in het feit dat de honderden jeuk woordjes die voorbijkomen een feest der herkenning zijn. Zelf betrap ik me ook op het gebruik van dergelijke woorden. Ik ben dol op termen uit de luchtvaart zoals aanvliegen, boven jezelf uitstijgen en helikopterview. Misschien is mijn kinderwens om piloot te worden nog niet volledig geërodeerd. Ook ben ik dol op sportmetaforen zoals scoren, inkoppen en tackelen en bezondig ik me aan verdoezeltaal zoals ‘We zullen er eens naar kijken’ of ‘Ik moet meer uit mijn comfortzone komen.’ In zekere zin zit je al lezend dus een beetje om jezelf te ginnegappen. En dat is goed, want er is niets mis met een stukje zelfrelativering (gebruik ik ook regelmatig: een stukje commitment, een stukje beleving of een stukje innovatie neerzetten).
Zo’n lange opsomming van de allerergste woordjes op kantoor draagt het risico in zich dat het op een gegeven moment gaat vervelen. De schrijvende kantoorexpert en NRCcolumniste weet deze valkuil met de nodige creativiteit, een voortreffelijk pennetje en aanstekelijke humor te omzeilen. Voor rendementsdenkers is het fijn dat het boekje niet alleen lekker weg leest, maar ook doeltreffend aantoont dat vaagpraters hun beste tijd hebben gehad. Hou dus op met het aanjagen van processen, ideeën inbrengen, pitchen, uitrollen en het optuigen van stuurgroepen. Besef tot slot dat je door het gebruik van Engelse termen laat zien dat je echt eens opnieuw in je kracht moet worden gezet. Stop dus met roeptoeteren dat je naar een meeting moet, een potje gaat scrummen, start-ups begeleidt of je focust op je core-business. Of zoals Kenny B. in zijn liedje Parijs zegt: ‘Praat Nederlands met me.’ 

****

Schrijfstijl
: 9
Inhoud: 8
Ondernemersgehalte: 7
Aanrader: Ja!