Unilever reageert op vermeend plagiaat Logo van Limburg

Het stichtingsbestuur van Stichting Logo voor Limburg dat zich bezig houdt met de algehele campagne rondom het ‘logo van Limburg’ heeft contact opgenomen met Unilever inzake het vermeende ‘gestolen’ assemblage logo en gevraagd naar een reactie van de multinational.

In een schrijven aan de redactie van WijLimburg laat het bestuur weten dat Unilever bij monde van Fleur van Bruggen, Communications Director Benelux als volgt heeft gereageerd.

“Het lijkt erop dat de provincie Limburg zich bij het maken van hun nieuwe logo-in- wording door het Unilever-logo heeft laten inspireren. Mooi om te zien dat de inwoners van Limburg betrokken worden bij het ontwikkelen van een logo voor deze unieke provincie. Limburg is een prachtig stuk van Nederland met veel aspecten waarvoor iedereen graag naar het Zuiden zou willen afreizen. We kijken er naar uit hoe deze unieke aspecten van Limburg straks vervat worden in een net zo uniek logo.”

Verder laat het stichtingsbestuur weten dat Unilever de discussie in de media heeft gevolgd en van mening is dat het op geen enkele manier bedreigend is voor het concern. De stichting heeft toegezegd de blauwe variant van de L – die voor verwarring zou kunnen zorgen vanwege de gelijkenis – niet meer te gebruiken in nieuwe uitingen.

De stichting wil met de berichtgeving nogmaals onderstrepen dat designer Daan de Haan zich met dit assemblage logo heeft laten inspireren door o.a. Unilever en dat dit logo bedoeld is om de diversiteit van Limburg te benadrukken en de kracht van Limburg te onderstrepen en te promoten.

De designer zelf liet, naar aanleiding van de ophef over het vermeende plagiaat, onlangs nog in de Volkskrant weten dat hij zelf ook op onderzoek was uitgegaan. “Ik vind zo veel vergelijkbare logo’s dat ik niet kan volhouden dat het erg origineel is wat ik qua vorm heb voorgesteld.”