Vandaag wordt een nieuwe prijsmodel voor zakelijk gebruik van Google Maps actief, meldt Emerce. De tarieven gaan met honderden tot soms duizenden procenten omhoog. Dat raakt onder meer retailers, transport- en vervoersbedrijven en vakantieorganisaties. Bedrijven die landkaarten op hun sites of in hun app gebruiken zijn verplicht een betaalaccount in te richten. De teller gaat lopen bij iedere opvraging die een gebruiker of, op intranetten, een medewerker doet.
Tot voor kort hadden eigenaren van sites en apps keuzen uit het gratis Maps Standaard of het betaalde Premium. Voor elke kaartweergave gelden nu kosten per laadactie. Deze kosten variëren. Een statische kaart is het goedkoopst, een dynamische kaart met iconen en POI’s is veel duurder, net zoals dynamische Street View-acties.
De nieuwe prijsstructuur van Google Maps biedt kansen voor andere kaartenmakers. TomTom heeft al een handleiding geschreven voor ontwikkelaars die naar het Nederlandse bedrijf overstappen. Andere kaartenleveranciers zijn Azure Maps, HERE, Mapbox en Open Streetmaps.
Niet iedereen krijgt te maken met nieuwe prijzen of toptarieven. Androidontwikkelaars hoeven niets te betalen voor het gebruik. Daarnaast zijn er voor non-profits, niet-gouvernementele organisaties en mediabedrijven aangepaste tarieven.