Er is nog veel onduidelijkheid waar ruim honderd onveilig verklaarde auto’s zijn, zo meldt De Limburger. Slechts een klein deel (12 stuks) is gesloopt, maar de rest van de 135 exemplaren kunnen naar andere landen verhandeld zijn en daar gewoon rondrijden. De wagens waren afkomstig van een autobedrijf in Swalmen die ze voor een belangrijk deel samenstelde uit soms gestolen onderdelen.

Na een inval bij dat bedrijf werden de auto’s in 2015 van de weg gehaald. Het laswerk was zo goed verhuld dat er röntgenapparatuur aan te pas moest komen om de vermeende fraude te achterhalen. Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn de gelaste auto’s onveilig omdat onduidelijk is wat er bij ongevallen met het laswerk gebeurt. Omdat de herkomst onveilig was, werden veel auto’s van de weg gehaald, waarna de eigenaar een probleem had. Hun wagen was namelijk in veel gevallen waardeloos en het kenteken werd ingetrokken.

Diverse auto’s zijn echter verkocht aan slopers of handelaren. Wat er precies mee is gebeurd, is volkomen onduidelijk. Vanwege het gebrek aan een kenteken, raakten deze uit beeld bij de RDW. Zij hebben nu een lijst met chassisnummers van wagens die van de weg zijn gehaald aan alle Europese landen overhandigd.

Lees het hele verhaal in De Limburger.