Verklaring Dynafix na Radar-uitzending, minder dan 1000 klachten op miljoen reparaties

Radar liet mensen aan het woord in de uitzending die zeer ontevreden waren over de dienstverlening door Dynafix en door de – volgens de klanten niet vooraf overeengekomen – onderzoekskosten die berekend werden. Een geïnterviewde verhaalde dat alle bestanden van zijn toestel waren verwijderd en dat die vervangen waren door Poolse bestanden. Ook een advocaat die thuis was in het consumentenrecht werd gevraagd om een opinie over de berekende onderzoekskosten. Ook ging ze in op de vraag tot wie consumenten zich moeten melden: tot Dynafix, de fabrikant van een toestel (bijvoorbeeld Samsung), de provider (bijvoorbeeld Telfort) of de verkoper.

Twitter werd tijdens de uitzending een echoput van klachten van andere mensen die een slechte ervaring hebben gehad met Dynafix. Gesproken werd op de social media onder meer over ‘maffiapraktijken’, ‘misbruik van  de monopoliepositie’ et cetera. Het aantal reacties op Twitter viel overigens mee.

Dynafix heeft 950 monteurs in dienst. Tweederde van alle kapotte telefoons in het land die ter reparatie worden aangeboden, komen bij het bedrijf terecht. In een verklaring zegt Dynafix zelf dat jaarlijks één miljoen telefoons worden gerepareerd. Het aantal klachten is minder dan 0,1%. Dat betekent op jaarbasis geen duizend klachten of, anders gezegd, minder dan één klacht per duizend reparaties.

Verklaring Dynafix

Dynafix in de Radar uitzending van 7 november

AvroTros Radar besteedde in de uitzending van 7 november aandacht aan de telefoonreparaties uitgevoerd door Dynafix. Daar wij volledig als partner achter de schermen werken voor onze opdrachtgevers, konden wij helaas niet namens hen in het programma van Radar het woord gaan voeren. Wel hebben wij vooraf schriftelijk gereageerd om daarmee uitleg te geven over het thema Onderzoekskosten en specifiek in te gaan op de twee aangeleverde voorbeeldcases. Omdat wij volledig transparant willen zijn, publiceren wij hier onverkort onze schriftelijke reactie die wij naar AvroTros Radar gestuurd hebben.

Klik hier voor de schriftelijke reactie vanuit Dynafix op de vraag van Radar met betrekking tot de onderzoekskosten.