Wat is de ziel van jouw bedrijf?


Toos Hofstede en Luc Wassen. | FOTO LORAINE BODEWES

Op de vraag wat die zoektocht naar de ziel je op korte termijn oplevert, antwoordt Toos Hofstede van viaStory eerlijk: „In eerste instantie kost het alleen maar geld. Die speurtocht naar bezieling is een investering in geld en tijd. Zodra die ziel eenmaal is blootgelegd, ontstaat een nieuw fundament voor je communicatie en kun je op natuurlijke wijze andere verdienmodellen ontwikkelen. Een goed voorbeeld is interieurarchitect Gay Jongen uit Maastricht. Hij had een winkel waar hij meubels en accessoires verkocht. Veel tijd ging verloren aan het bedienen van klanten die losse items kochten. Producten waarover ook nog eens een prijsdiscussie werd aangegaan. Jongen concurreerde op dat gebied immers met online winkels. Uit diverse gesprekken met Jongen kwam naar voren dat hij vooral sterk is in het inspireren van klanten in hun eigen omgeving en het geven van een integraal interieuradvies. In dat stuk zit overduidelijk zijn drijfveer. Toen we dat eenmaal goed uitgewerkt op tafel hadden, ontstond het idee om anders te gaan werken. De meubelzaak werd getransformeerd tot een studio, waarin je inspiratie op kunt doen en de architect live ziet schetsen. Gay Jongen doet zijn werk nu voornamelijk buitenshuis. Het aantal klanten is veranderd van honderden ‘koopjesjagers’, naar enkele tientallen klanten met een echt interieurvraagstuk, maar dat zijn wel stuk voor stuk duurzame relaties. Toch werkt zijn nieuwe verdienmodel uitstekend, omdat hij zich met zijn team kan richten op vraagstukken waar ze echt goed én onderscheidend in zijn.”

Ook bij het inzetten van communicatiemiddelen is viaStory creatief. Voor het bureau Antidiscriminatievoorziening Limburg werd een Virtual Reality Experience ontwikkeld. Met een VR-bril ervaren mensen aan den lijve hoe het voelt om gediscrimineerd te worden, bijvoorbeeld wanneer je bij de ingang van een discotheek geweigerd wordt omdat je in een rolstoel zit. Bij het creatief bureau zijn opvallend genoeg geen reguliere communicatieprofessionals te vinden en is ook geen ontwerper in dienst. „Maar we hebben hier wel een journalist, een jurist, een bedrijfskundige en een antropoloog”, vertelt Luc Wassen, die zelf trouwens vroeger advocaat was en viaStory heeft opgericht. „Hierdoor ontstaan frisse invalshoeken en kunnen we met klanten het diepe  induiken. Na het strategische stuk beslissen we hoe we op basis van de blootgelegde bezieling en identiteit gaan communiceren. Ook op dat gebied stappen we waar mogelijk van de gebaande paden en werken we samen met diverse creatieve talenten.”
Al dat speuren naar de ziel leidt tot emotionele en confronterende situaties. Ondernemers moeten daar tegen kunnen, want viaStory verleent expliciet geen lippendienst. Bij een familiebedrijf ontdekten ze bijvoorbeeld dat veel medewerkers er geen begrip voor hadden dat er zo vaak moest worden overgewerkt. Ze zagen dat de baas nooit ‘nee’ kon zeggen en de werkvloer overbelastte met grote hoeveelheden ‘last-minute’ projecten. Toen de directeur daarmee werd geconfronteerd, kwamen er tranen. Hij zei oprecht tegen zijn medewerkers: „Ik voel me iedere dag verantwoordelijk voor zestig gezinnen en wil geen opdracht laten schieten.” Zijn medewerkers hadden daar respect voor en waren na die bekentenis extra trots op hun bedrijf. Er was iets van de ziel van het bedrijf blootgelegd, dat mooie aanknopingspunten bood voor andere bedrijfsprocessen én andere communicatie.

Op de vraag of zo’n zoektocht naar de ziel niet gewoon weer een ander slim marketingverhaal is, schudt Toos Hofstede beslist het hoofd. „Ik ben op mijn 18e moeder geworden. Je leert zo wat écht belangrijk is in het leven. Ik ben er ondanks het vroege moederschap in geslaagd om met weinig geld aan de universiteit Communicatiewetenschappen en Bedrijfskunde te studeren en gelijktijdig af te ronden. Ik merkte daar dat er in het communicatiewereldje veel te veel in sjablonen wordt gedacht. Ik vond het ook allemaal net iets te wetenschappelijk, miste de connectie met de buitenwereld. Tevens werd er te weinig gedaan met begrippen als passie, toekomstbestendigheid en maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen. In Luc vond ik een geestverwant en dat leidde tot dit bedrijf: dat dus echt ons kindje is. Mijn uitgangspunt is dat je door jezelf te zijn per definitie bijzonder bent. Onze drive is authentiek én ja, we willen ook graag geld verdienen. Maar dan wel op een bezielde en eerlijke manier! Inmiddels hebben we trouwens ook samen écht een kindje, Joep van zestien maanden, want het bleek tussen mij en Luc niet alleen zakelijk maar ook privé te klikken!”