Fysieke winkels die ook flink aan de weg timmeren met webshops. Dat is een bekend fenomeen. Denk aan Mediamarkt, een retailer die het op internet inmiddels ook goed doet. Maar de omgekeerde route wordt inmiddels ook gevolgd: Eigenaren van webshops kiezen er steeds vaker om óók een winkel van steen te openen. Neckerman en Coolblue zijn daar twee goede voorbeelden van. Nog recenter is het feit dat de online sierradenwinkel Brandfield.nl kiest voor vier nieuwe fysieke winkellocaties onder de rivieren. Er komt onder meer een vestiging in Maastricht. Het bedrijf verkoopt stijlitems en dan is het fijn als klanten kunnen voelen, proeven en proberen. Tevens wil Brandfield in de winkels van steen graag reparaties uitvoeren, retouren afhandelen en andere service bieden. |

Ook het – in april tien jaar bestaande – TopVintage uit Kerkrade realiseert naast hun webshop binnenkort een fysieke winkel. Het bedrijf verhuist onder meer om die reden binnenkort van de Wenckebachstraat in Kerkrade naar het voormalige Imtech-pand op de Rodaboulevard.

De redenen waarom webwinkels steeds vaker ook fysiek aanwezig willen zijn, zijn velerlei. Allereerst kan het voor een klant makkelijk zijn om een pakketje op een locatie in de buurt op te halen of te retourneren. Verder blijft shoppen natuurlijk emotie en is het gewoon fijn, zeker bij sieraden of kleding, om even te kunnen snuffelen, advies te vragen of te passen. Tevens kun je op een fysieke vestiging klanten verleiden tot een extra aankoop. Het belangrijkste ondernemersargument is echter dat fysieke winkels simpelweg kunnen zorgen voor extra omzet. Brandfield.nl meldt bijvoorbeeld: “Iedere nieuw geopende winkel zorgt – naast extra omzet in die winkel – voor vijftien procent meer online omzet in de regio.”