Wim Cox: "Bijzonder zuur. Targets Outlet Center gehaald. Verliezen toch ons kindje. En helft omzet."

Wim Cox: “We zijn al lang in onderhandeling met McArthurGlen over de verlenging van ons horecacontract. Nu het Designer Outlet Center gaat uitbreiden met 13.000 vierkante meter retail en 1350 vierkante meter horeca, had Cox een toonaangevend horeca-adviesbureau in de arm genomen en plannen gepresenteerd voor de horeca in het Roermondse shop-walhalla. We hadden er al vier zaken en we wilden meegroeien.”

Cox&Co en de eigenaren van het merkendorp kwamen er niet uit. Cox: “Het is zuur als je moet vertrekken na vijftien jaar. Het is bijzonder zuur als je weet dat wij aan alle KPI’s (Key Performance Indicators) van McArthurGlen voldeden. Ik kan alleen gissen wat de moverende redenen zijn geweest van McArthurGlen om het contract niet meer aan ons te gunnen, maar aan het meer internationaal georiënteerde HMS Host.”

Cox weet dat de bestuurders van McArthurGlen door het mega-succes nu kunnen uitkiezen met wie ze zaken willen doen. Dat was in het begin wel anders: “Op 21 november 2001 (hij somt alle data moeiteloos op) begonnen we met 23 winkeltjes en onze eerste horecazaak. Het was toen nog heel onzeker of het Outlet Center zou slagen.  Op 6 juni 2002 regelde de Roermondse gemeenteraad op aangeven van Jos van Rey de toeristische status voor Roermond. Toen konden we elke zondag open. Dat heeft de doorbraak betekend. In het begin haalden we 65% van onze omzet in de week en 35% in het weekend. Onze omzetten stegen tot 100% per jaar en daarna nog steeds tientallen procenten.”

Het succes van het merkendorp legde ook McArthurGlen geen windeieren. De huur was – voor die tijd innovatief – gekoppeld aan de omzet van de winkeliers en ook voor Cox&Co was dat het uitgangspunt.

Cox: “Het succes is zichzelf enorm gaan versterken. Ineens stonden de ‘echte’ merken in de rij om naar Roermond te komen. Dat leidde weer tot meer bezoek en daardoor werd de rij merken alleen maar langer. McArthurGlen kan nu aan cherrypicking doen. Ze hebben het voor het uitkiezen.”

Cox is teleurgesteld dat na 15 jaar afscheid wordt genomen van Cox&Co. “We zijn in die 15 jaar geworteld in het Outlet Center. Het voelde als ons kindje.” Ook zakelijk is het aflopen van het contract een aderlating. “De vier zaken – we hebben er 15 – waren goed voor de helft van de omzet en voor iets meer dan de helft van het resultaat van Cox&Co. De nieuwe contractant heeft de verplichting ons personeel – 130 medewerkers – over te nemen. Dat heeft hij inmiddels ook telefonisch toegezegd. Ik heb deze week een gesprek met ze om de overdracht te bespreken. Tot 20 november moeten we optimaal performen. Maar het wegvallen van het Outlet Center voor ons heeft ook tot gevolg dat ons managementteam verkleind moet worden.”

Cox ziet nog een ander nadeel voor Roermond. “Zonder arrogant te willen zijn, durf ik te zeggen dat ik een van de ambassadeurs ben van het merkendorp. Ik heb heel nadrukkelijk ingezet op het verbinden van het succes van het merkendorp aan de binnenstad van Roermond. Een binnenstad die het nu moeilijk heeft.”