Zorgverzekeraar VGZ sluit kantoor Heerlen; 300 banen weg

Het personeel van VGZ-kantoor Heerlen heeft te horen gekregen dat hun kantoor in mei 2019 de deuren zal sluiten. Hierdoor zullen er 300 banen verdwijnen. Het kantoor in Heerlen doet voornamelijk dienst als callcenter.

Volgens een woordvoerder van de zorgverzekeraar is de sluiting nodig om de zorgpremies betaalbaar te houden. Er is gekozen voor sluiting van de vestiging Heerlen omdat daar het huurcontract op 1 mei 2019 afloopt.

Of de 300 medewerkers hun werk kunnen voorzetten in een andere vestiging van VGZ is niet duidelijk. De vakbonden zullen komende week in overleg gaan met het bestuur van VGZ over de gevolgen voor het personeel.

In De Limburger noemt bestuurder Annelies Bontjer van vakbond FNBV Finance het feit dat VGZ schermt met kostenbesparingen een ‘kulargument’. De bond zet grote vraagtekens bij een eventuele verhuizing naar Eindhoven. “In Heerlen staat een prachtig mooi callcenter, dat het prima doet. In Eindhoven is het bij VGZ nu al zo vol dat de mensen bijna bij elkaar op schoot moeten.”

De politieke partijen in Heerlen hebben geschokt gereageerd. CDA Heerlen wil van het college van burgemeester en wethouders weten of ze op de hoogte was van de aanstaande sluiting van het VGZ kantoor in Heerlen en wat ze tot nu toe gedaan hebben om dit tegen te houden.

Fractievoorzitter Henk Verreck van de PvdA Heerlen laat weten: “We dachten toch echt dat de crisis voorbij was. Maar voor 300 mensen begint hij nu pas. 300 Mensen die op zoek moeten naar een nieuwe baan. We zijn boos dat een bedrijf met een eigen vermogen van 2,4 miljard een bedrag van 100 miljoen moet bezuinigen ten koste van 300 banen in Heerlen. Dit is voor ons onverteerbaar.”

Ook de PvdA stelt de vraag aan het college of zij op de hoogte waren van dit besluit. Verder vragen ze aan het gemeentebestuur of deze toezeggen kan om een extra inspanning te doen om een nieuw vergelijkbaar bedrijf naar Heerlen te halen als vervangende werkgelegenheid. Daarnaast wil de PvdA weten wat het effect is van het vertrek van callcenter werk op de ontwikkelingen binnen de Smart Service campus.