Hoe jij als ondernemer een killer online conversie kunt genereren? Wij vertellen je in 4 baserules hoe je zorgt dat jouw potentiele klant sneller converteert door Data Driven Marketing toe te passen. Ready, set? Go!

Conversie en Data Driven Marketing. Het lijkt wel een siamese tweeling! Waar het ene gaat, komt het andere ook. Maar hoe zorg je nou dat jouw potentiele klant de eindstreep haalt en converteert zoals jíj dat wilt?  Geen nood, converteren kun je leren. Read, set? Go!

Wat is conversie?

Om te beginnen: wat is ‘conversie’ nou eigenlijk? Conversie betekent letterlijk ‘omzetting’. Als je strikt kijkt is een conversie binnen online marketing het behalen van een vastgesteld doel, afgezet tegen het aantal impressies van de webpagina. En dit weer omgezet in een percentage. Je meet dus eigenlijk hoeveel mensen over de drempel stappen en daadwerkelijk wat met jouw merk ‘doen’. Om het concreet te maken, zie je hieronder een aantal voorbeelden:

  • Een contact aanvraag van een bezoeker
  • Je bezoeker iets laten delen op social media
  • Een inschrijving voor je nieuwsbrief
  • Gebruik laten maken van een online dienst of app
  • Een download van handige informatie op je website

Al deze voorbeelden kunnen bijdragen aan de groei van je klantenbestand, afhankelijk van de doelstelling die je gesteld hebt. Om je een stuk op weg te helpen lees je hieronder de 4 basics om ervoor te zorgen dat je afstevent op een killer conversie!

Base rule 1: Eyes on the price!

Goed. Je weet nu wat een conversie is. Maar de belangrijkste vraag is: wat is voor jóu een conversie? Om dit te bepalen moet je weten wat het doel van je bedrijf is. Vervolgens vertaal je dit door naar een online doelstelling. Wil je meer omzet dus meer aankopen via je webshop? Wil je je klantenbestand uitbreiden en is het dus belangrijk dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Of wil je je merk juist laten shinen en moeten mensen een door jou ontwikkeld stappenplan downloaden?

Door tussenstappen toe te kennen kun je zorgen dat je doelstellingen op een kwalitatieve manier behaald worden. Alle vormen van contact of interactie die bezoekers met je merk hebben maken een optelsom. Onder de streep zorgt deze optelsom (als het goed is) voor een aankoop van jouw product of dienst. En ja, je hebt het goed: dat is jouw ultieme conversie!

Nog even terug naar de eerdergenoemde tussenstapjes. Deze noemen we micro en macro conversies. Om het je uit te leggen vind je hieronder een voorbeeld om het te verduidelijken:

Situatie: Je hebt een online winkel in thee en koffie. Via je website kun je de koffie en thee bestellen in een webshop. Ook heb je allerlei leuke blogs over de toepassing van koffie en thee op je website staan. Alle producten die je maakt zijn fairtrade en dat is ook duidelijk zichtbaar op je website. Ook maak je veelvuldig gebruik van Social Media om je merk te promoten. Je doelstelling is om awareness te creëren rondom je merk en om mensen aan te zetten zoveel mogelijk fairtrade koffie en thee te drinken.

Welke micro en macro conversies zou je dan kunnen toepassen?

Micro conversies:

  • Een doorklik vanuit Facebook naar je blog over fairtrade koffieproductie
  • Het delen van jouw blog over fairtrade koffieproductie
  • Het inschrijven op je nieuwsbrief
  • De download van een lekker recept voor ijskoffie

Macro conversies (einddoel):

  • Aankoop van fairtrade koffie of thee

Base rule 2: Trechteren die hap

Hoppa! Je micro en macro conversies heb je vanuit je doelstellingen bepaald. Dat schiet al op. Maar dan nu: hoe ga je zorgen dat die (potentiele) bezoeker/klant daadwerkelijk converteert en de eindstreep haalt? Door precies uit te denken welke stationnetjes hij/zij passeert voordat hij bij de ‘bestel hier’ button beland. Maar, hoe doe je dit?

Door je campagne of communicatieplan letterlijk te trechteren. Dit doe je door middel van een funnel. Schets letterlijk een trechter vorm en deel deze op in fases. Formuleer vervolgens in welke fase je welke communicatie toepast, op welk platform, welke soort conversie er in die fase zit (micro of macro) en op welke KPI je gaat afrekenen. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, dus hieronder een voorbeeld, weer gebaseerd op de koffie en thee webwinkel:

Base rule 3: Schrijf met scherp

De funnel is bepaald, de insteek van je communicatieboodschappen ook. Maar dan: de daadwerkelijke communicatieboodschap waarmee je mensen verleid om verder te klikken, meer te lezen of door je pagina te scrollen.

Dit is een cruciaal onderdeel van het succes van een conversie. Je maakt pas kans op het moment dat je iemand oprecht nieuwsgierig maakt. Houd daarom het volgende aan:

  1. Zorg dat je boodschap relevant is voor je doelgroep, in de taal van de doelgroep én die van het kanaal waarop je je boodschap zet. Er moet vervolgens ook weer herkenning zijn in de pagina waarop ze landen om alles zo ‘smooth’ mogelijk te laten verlopen.
  2. Vaak zorgt het toevoegen van een Call to Action (CTA) voor meer actie, bijvoorbeeld: ‘Ben jij het eens?’ of ‘Wat denk jij?’ of ‘Klik hier om XXX’, enzovoort.
  3. Probeer je boodschap uit te kleden tot de kern om zo de meerwaarde van jouw product of dienst aan te tonen. Achterhaal dus wat je doelgroep hieraan heeft.

Base rule 4: Meten is weten!

Al het bovenstaande is gefundeerd op je eigen inzicht. Over hoe jíj denkt de bezoeker te kunnen vangen. Maar laten we eerlijk zijn, jij bent dag en nacht met je merk bezig en daarom geen objectieve (potentiele) klant. Dus: sit back, relax and let the (potential) customer do the work!

Wacht af hoe de mensen op het door jou ontwikkelde framework reageren. Klikken ze wel of klikken ze niet? Klikken ze, maar zijn ze vervolgens binnen 10 seconden van je website weg? In dat geval weet je dat er ‘iets’ mis is met je pagina waardoor mensen afhaken.  Aan jou de schone taak om te achterhalen wat dat precies is. Wie weet staat je CTA-button wel op de verkeerde plek of is hij niet opvallend genoeg. Maak álles meetbaar en probeer alle data die je ophaalt te centraliseren.

Conversie optimalisatie

Als je je cijfers goed interpreteert en analyseert kun je je funnel optimaliseren. Dit heet conversie optimalisatie. Door dit consequent te doen ontstaat er een feedbackloop die je telkens aangeeft aan welke knop je wellicht het beste kan draaien om je conversie te verbeteren! Of leer je wat je vooral niet moet doen ;). Meer hierover lees je in een volgend blog.

Meet dus zorgvuldig elk stapje van je funnel, door jezelf inzicht te geven in hoe mensen zich door jouw framework heen bewegen. Want je weet wat ze (wij) zeggen: Capture the data, capture the customer!

Wij zijn Walnut.Marketing

Klinkt dit als iets waar je specialisten bij nodig gaat hebben? Mail dan even naar hallo@walnut.marketing en onze strategen schieten je te hulp. Laten we samen de uitdaging aangaan!