De Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: “AVG”), internationaal beter bekend als de GDPR (General Data Protection Regulation), is een van de meest besproken onderwerpen van het moment. Sinds 24 oktober 1995 kennen wij de Wet bescherming persoonsgegevens als onze huidige privacywetgeving. Deze is vastgesteld toen het internet nog in de kinderschoenen stond. Onze samenleving is ondertussen sterk gedigitaliseerd en heeft behoefte aan een nieuwe privacywetgeving die voldoet aan de eisen van nu.

Of je nu werkt als accountant of marketeer of je eigen salon of webshop hebt, als bedrijf verwerk je persoonsgegevens van je klanten. Als gegevensverwerkende organisatie wil je natuurlijk graag weten wat je moet doen en veranderen om aan de eisen van de AVG te voldoen. De belangrijkste wijzigingen kun je hier teruglezen.

Waarom is dit belangrijk? Vanwege hoge boetes!

De AVG maakt het voor de Autoriteit Persoonsgegevens mogelijk hogere boetes op te leggen. De maximumboete is maar liefst € 20.000.000,- of 4% van de wereldwijde jaaromzet per incident. Dit is een stuk hoger dan een boete op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (maximumboete is € 4.500,-). Zorg dus dat je goed voorbereid bent!

Daarnaast hebben betrokkenen zelf het recht een klacht in te dienen bij de toezichthouder. Ook kunnen zij rechtstreeks een rechtszaak starten tegen de organisatie in kwestie.

Voldoe jij aan alle vereisten?

Ben jij ondernemer? Dan is de kans groot dat je te maken krijgt met de nieuwe regels van de AVG. Dan kunnen wij voor jou analyseren in hoeverre je aan de voorwaarden van deze verordening voldoet. We vertellen je welke veranderingen precies nodig zijn. We helpen je ook met het opstellen van een privacystatement, een verwerkingsovereenkomst of met het uitvoeren van een Data protection impact assessment (DPIA).