Veel bedrijven “kiezen” bij de start van hun onderneming voor een bepaalde identiteit. Ze proberen deze identiteit breed door te voeren in huisstijl, communicatie en product. Echter, toch komt hun merkidentiteit niet altijd even goed uit de verf. Hoe zorg je nou voor een sterk merk met een kloppende merkbelofte en waarom is dit zo belangrijk?

Wat is mijn merk?

Vraag jij je wel eens af of jouw merk wel de juiste boodschap overbrengt en of de interpretatie van je merk bij de klant net zo sterk is als intern? Roep dan eens een groepje van jouw collega’s bij elkaar en vraag hen waar ze aan denken wanneer ze jullie merk horen. Doe dit vervolgens eens bij een groepje willekeurige mensen op bijvoorbeeld een netwerkevent of zelfs een willekeurige verjaardagspartij. Velen zullen ontdekken dat er een gap zit tussen wie jullie denken dat jullie zijn en wie jullie eigenlijk zijn.

Een sterk merk en daarmee een sterke merkbelofte is belangrijk, omdat het een spiegel is waar je al je uitingen voor kunt houden. Past dit bij wie wij zijn, en drukken wij dat hiermee ook uit? Het kan zijn dat je uiting nog iets mist. Daarnaast kan het zo zijn dat je je boodschap gewoonweg moet veranderen.

Een sterk merk creëer je door een aantal vragen tegenover je organisatie te houden:

Vraag 1: Wie ben ik en waarom ben ik wie ik ben?

Ooit is jouw bedrijf ontstaan vanuit een top idee. De toekomst was spannend en het enthousiasme was groot, evenals jouw dromen. Vanuit die droom is jouw organisatie gevormd en deze droom biedt dan ook het antwoord op de hamvraag: Wat is jouw “Why”?

People don’t buy what you do, they buy why you do it. – Simon Sinek

Vraag 2: Wie wil je bereiken?

Eerder spraken we over doelgroepen, persona’s of publiek. Dit zijn de mensen die je wil aansporen tot aanschaffen. Maar wie heeft nou eigenlijk iets aan jouw Why? Jouw product of dienst kan aangeschaft worden door een inkoper of afdelingshoofd, maar wie heeft echt profijt van hetgeen dat jij levert? Dat zijn de mensen die het uiteindelijk gaan gebruiken.

Vul bijvoorbeeld eens de volgende zin aan:

Zeg wat je wil, maar verstand van … dat hebben we wel binnen onze organisatie!

Vraag jezelf daarna eens af wie meer wil weten over het onderwerp dat je in deze zin hebt ingevuld. Uiteraard zullen er vaker meerdere onderwerpen ingevuld worden, behandel deze stellingen dan ook één voor één. Vanuit deze antwoorden heb je de groepen waaruit jij jouw persona’s kunt gaan definiëren.

Vraag 3: Welk verhaal ga je vertellen en hoe ga je dit vertellen?

Als we met Walnut kijken naar een merkbelofte en hoe we deze tot uiting brengen vragen wij je vrijwel altijd om je bedrijf te zien als een magazine. Wat zou je tegen je doelgroep willen zeggen; wat heb je te vertellen en wat willen ze horen?

Verdeel deze ideeën in pijlers net zoals een traditioneel tijdschrift of krant: Binnenland, Buitenland, Beauty, Fashion of in het geval van jouw onderneming: Werknemers, Producten, Diensten of bijvoorbeeld Innovatie. Vervolgens vul je deze pijlers met rubrieken en specials. Daarna probeer je deze pijlers vorm te geven: Vertel je het bijvoorbeeld in tekst of in beeld? En is dat dan statisch beeld of video? Je kunt het zo gek niet bedenken, en dat is dan ook juist de bedoeling.

Vraag 4: Op welke manier vervullen we de merkbelofte?

Je hebt je belofte nu rond, maar vervolgens is het des te belangrijker om deze belofte waar te maken. Op welke manier voldoet jouw product of jouw dienst aan de merkbelofte, en kun je hier extra merkwaarde aan toevoegen door bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal of communicatie een extra beleving mee te geven?

Als de merkbelofte van een bedrijf niet aansluit op hetgeen je levert val je als onderneming al snel door de mand. Met een merkbelofte creëer je een verwachting en de klant verwacht dat je hieraan voldoet.

Siggi’s

Siggi’s yogurt is een yoghurtmerk uit de Verenigde Staten. Het is opgericht door Siggi Hilmarsson, omdat hij van mening was dat alle yoghurts die hij in de supermarkt kon krijgen erg zoet waren. Hij creëerde een yoghurtproduct dat puurder was in ingrediënten én in smaak.

In een nieuwe campagne focust Siggi’s dan ook op hun meest belangrijke boodschap: ‘Simple ingredients, not a lot of sugar’. Zoals we in het begin al zeiden, sluit deze boodschap aan op de gedachte waarmee het bedrijf ooit tot stand is gekomen. De campagne heeft als thema: “Not too sweet, is sweet enough” en in de reclames wordt dit zowel in beeld als in tekst uitgedrukt. Verder wordt er eigenlijk heel weinig gezegd, neem zelf maar eens een kijkje:

Met deze video toont Siggi’s dat de kracht van hun merk, zit in de eenvoud van het Siggi’s product: minder suiker, want het is al zoet genoeg!

Ons plan van aanpak

Heb jij moeite met het creëren van jouw online merkbelofte? Wij Walnoten pakken dit proces stap voor stap op. Op een manier die voor ons samen het beste werkt. Liefst een beetje buiten jouw comfortzone, want dan komt de beste informatie op tafel. Vervolgens werken we richting een gedreven marketingstrategie en bereiken we samen jouw klant.

Wij zijn Walnut.Marketing
Klinkt dit als iets waar je specialisten bij nodig gaat hebben? Mail dan even naar hallo@walnut.marketing en onze strategen schieten je te hulp. Laten we samen de uitdaging aangaan!