In dit blog vertel ik je meer over Google Adwords. Wat is het en waarom zou je vandaag nog moeten beginnen? Het heeft te maken met controle en weten wat investeringen je opleveren. Nieuwsgierig? Ik geef je 4 redenen om aan de slag te gaan!

Google krijgt als zoekmachine een knappe 3,5 biljoen aan zoekopdrachten per dag. Op jaarbasis is dat 1,2 triljoen (dat zijn 18 nullen!) zoekopdrachten. Dat kunnen we gerust een astronomisch aantal zoekopdrachten noemen. Het doel van Google is om ons zo makkelijk en snel mogelijk te voorzien van de meest relevante informatie. Informatie die antwoord geeft op een specifieke vraag of zoekopdracht. Adwords is het advertentieplatform binnen Google. Gezien de omvang van de zoekmachine zul je begrijpen dat Adwords een van de meest krachtige, kostbare en geavanceerde marketingtool is. Wist je bijvoorbeeld dat 97% van Google’s omzet uit Adwords wordt genereerd? Veel ondernemers maken er dus dankbaar gebruik van. Ik geef jou 4 redenen om ook met Google Adwords aan de slag te gaan.

1.      Je weet wat je investering oplevert

Een van de grootste moeilijkheden voor ondernemers is om inzicht te krijgen in de opbrengsten van marketingactiviteiten. Een advertentie in een magazine kost al gauw een paar honderd euro, terwijl het vrijwel onmogelijk is te meten of dit daadwerkelijk bijdraagt aan het aantal bezoekers of conversies. Dat probleem is verleden tijd met Google Adwords. Het resultaat van je Adwords campagne is nauwkeurig te meten. Zo weet je precies hoeveel unieke bezoekers en conversies het je oplevert. Maar nog veel belangrijker is dat je met behulp van deze resultaten continue kan blijven optimaliseren. Je krijgt inzicht in de zoekwoorden die jou het meest opleveren en welke biedstrategie werkt voor jouw onderneming. Je budget wordt doelgericht besteedt.

2.      Je hebt zelf controle over de kosten

Leuk weetje: het Amerikaanse bedrijf Amazon.com spendeert ruim 60 miljoen per jaar aan Google Adwords. Gigantisch! Een flinke investering die goed blijkt te werken voor het bedrijf. Gelukkig kan online adverteren ook zeer effectief zijn voor de ondernemer met een beperkt budget. Vooraf bepaal je zelf wat het dagbudget en je maximale costs-per-click zijn. Dit budget zal niet worden overschreden. Voor de kleine budgetten zijn andere strategieën nodig, zoals het verbeteren van je kwaliteitsscore of een slimme biedstrategie.

3.      Snel op een toppositie in Google

In het algemeen geldt bij Google: hoe hoger je positie, hoe hoger de click-through-rate (CTR). Veel ondernemers hebben een mooie website, maar scoren niet hoog in zoekresultaten. Met Google Adwords verhoog je de zichtbaarheid van jouw website. Nu hoor ik menigeen denken: “Wie klikt er nu op die advertenties, iedereen scrolt bewust naar de organische resultaten.” Maar niets is minder waar! Onderzoek wijst namelijk uit dat 45% van de Google gebruikers het verschil niet eens ziet tussen een advertentie of een organisch zoekresultaat. Dus meer zichtbaarheid, meer bezoekers naar je website en meer klanten.

4.      Je benadert je doelgroep actief

Met doelgroep-targeting ben je in staat nauwkeuriger aan te geven wie de advertenties van jouw onderneming ziet. Zo bereik je bijvoorbeeld mensen die eerder interesse getoond hebben in jouw product of dienst en kun je daar met je boodschap slim op inspelen. Daarnaast kun je inspelen op de zoekintentie van de bezoeker. Want hoe specifiek is de zoekintentie achter het zoekwoord dat iemand heeft gegoogeld? Denk bijvoorbeeld aan iemand die zoekt op “bureaustoel kopen”. Deze persoon kan zich bevinden in de oriëntatiefase, maar kan ook al daadwerkelijk in de koopfase zitten. Er zijn een aantal trucjes om die intentie te achterhalen met behulp van doelgroep-targeting. Zo stellen we bijvoorbeeld gemiddeld genomen: Hoe langer het zoekwoord dat iemand intypt, hoe specifieker de zoekvraag. Zo ben je in staat je boodschap super relevant te maken voor je doelgroep.

Wij zijn Walnut.Marketing

Kun je hulp gebruiken bij het ontdekken van Google Adwords? Of heb je vragen over een bepaald onderdeel? Stuur dan een mailtje aan hallo@walnut.marketing. Wij reageren direct en gaan graag met jou aan de slag. Laten we samen de uitdaging aangaan!