Gezocht: een bedrijf dat kleine series textiel kan en wil printen. Het lijkt geen onmogelijke vraag, maar de Geleense modeontwerpster en onderneemster Joëlle Boers is al drie jaar op zoek naar een textieldrukkerij in de regio. Totnogtoe vergeefs.

Meest vernieuwende starter wil groeien

Een beetje moedeloos wordt ze er wel van, Joëlle Boers die in 2015 met haar vriend Ivo in de Salmstraat in Geleen een winkel opende in mode, lifestyle en interieurartikelen. Een bijzonder concept waarmee ze werd uitgeroepen tot ‘meest vernieuwende starter’, alle regionale media haalde en zelfs bekendheid verwierf in de Randstad en over de grens. “Klopt”, zegt ze, “de zaak loopt uitstekend. En ik heb er ook heel veel plezier in. Maar het zelf ontwerpen van kleding, mijn grote passie, staat een beetje stil. Omdat ik geen bedrijf kan vinden waar ik de T-shirts, hemden en broeken kan laten bedrukken. Jammer, want vraag is er genoeg. En ik ben niet de enige. Limburg barst van het ontwerptalent en allemaal lopen ze tegen dezelfde muur aan.”

Printbedrijf

Uiteraard zijn de printbedrijven er wel. “Zeker. Maar die nemen alleen grote opdrachten aan. Of ik moet shirtjes voor 300 euro per stuk gaan verkopen. Dat gaat hem niet worden. Ik ben Gucci niet en bovendien wil ik dat mijn ontwerpen voor iedereen bereikbaar zijn. Ik heb wel even gewerkt met een Chinees bedrijf, maar dat was erg ingewikkeld. Bovendien wil ik zeker weten dat ik niet medeplichtig ben aan kinderarbeid of iets dergelijks.”

Nieuwe dingen

Gezocht dus een textieldrukker voor de zelf getekende en naar digitale bestanden omgezette ontwerpen van Joëlle Boers. Niet dat de Geleense zich in de tussentijd verveelt in haar Concept Store. “Integendeel. Ivo en ik geven interieuradvies, richten winkels in. Met eigen ontwerpen ja, gemaakt in eigen werkplaats. In onze eigen zaak hebben we pasgeleden een koffiebar geopend. Mensen willen iets beleven in een winkel, zich lekker voelen. Op modegebied en interieur ben ik voortdurend bezig met nieuwe dingen. In deze branche is er elke dag wat nieuws. Uitgekiende inkoop is erg belangrijk. We trekken een publiek dat iets bijzonders zoekt tegen betaalbare prijzen. Verder hebben we bepaalde merken die je in deze regio bijna nergens vindt. We zien klanten uit Amsterdam, Duitsland en België die een weekend naar Geleen komen, alleen om hier te shoppen.”

Social media

Communicatie via de social media is daarvoor cruciaal. “Facebook voor de wat oudere garde, Instagram voor de jongeren. Daarmee werven we de meeste klanten. Goed voor Geleen ook, we kunnen wel een impuls gebruiken.”

Joëlle Boers studeerde Grafische Vormgeving in Boxtel en rondde vervolgens af met het diploma Textielvormgeving de Kunstacademie in Maastricht. Drie jaar werkte ze voor een baas, nu heeft ze haar draai gevonden. “Nu nog die drukker vinden en ik ga weer wat meer ontwerpen.”

www.joelleboers.com