U zoekt een oplossing die het antwoord geeft op het communicatievraagstuk binnen uw organisatie. Maar de gekozen communicatieoplossing moet natuurlijk wél worden geaccepteerd door uw medewerkers. Met User Adoption Consultancy zorgt Kreuze ervoor dat uw medewerkers de nieuwe oplossing omarmen, ermee leren werken en er alles uithalen. Gebruikersacceptatie speelt namelijk een sleutelrol als het gaat om succesvolle implementatie. In dit interview leggen consultants Anouk Offermanns en Cériel Roland uit waarom gebruikersacceptatie belangrijk is en hoe Kreuze dit aanpakt.

Communicatievraagstuk als uitgangspunt
“In het zoeken naar de juiste communicatieoplossing gaan we altijd uit van het communicatievraagstuk waar een organisatie mee worstelt. In een zogenaamde scrumsessie gaan we met de klant op zoek naar het antwoord op die vraag, waardoor we een passende oplossing kunnen adviseren”, begint Cériel Roland, Senior Unified Communications Consultant bij Kreuze.

“Voor welke oplossing uiteindelijk ook wordt gekozen: het is zaak de eindgebruiker centraal te stellen bij de implementatie. Een nieuwe communicatieoplossing houdt namelijk een andere, soms compleet nieuwe manier van werken in. Gebruikers ‘begroeten’ de nieuwe werkwijze eerst vaak sceptisch. Als je dat scepticisme niet tackelt, ontstaat er weerstand tegen de verandering”, vervolgt hij.

Gebruikersacceptatie als struikelblok
“Gebruikersacceptatie speelt een sleutelrol bij een succesvolle invoering”, weet ook Anouk Offermanns. Zij is User Adoption Consultant bij Kreuze en houdt zich exclusief bezig met de ‘adoptie’ van nieuwe technologieën door de (eind)gebruiker. “Natuurlijk kunnen we een simpele producttraining geven en gebruikershandleidingen verstrekken, maar dat is geen garantie voor een soepele uitrol. Je moet vanaf stap één de medewerker erbij betrekken”, gaat ze verder.

User Adoption Consultancy. Voor een succesvol implementatietraject met tevreden medewerkers en klanten

‘Wat heb ik eraan?’
“Organisaties moeten zich afvragen hoe een medewerker de nieuwe oplossing beleeft en wat de toegevoegde waarde ervan is voor hem. Iemand zal zich altijd afvragen: ‘Wat heb ik eraan; hoe vergemakkelijkt dit mijn dagelijkse werk?’ Voor een organisatie is het een must die vragen te beantwoorden. Een medewerker die niet gemotiveerd is om met een nieuwe technologie aan de slag te gaan, is vaak hét knelpunt in een implementatieproject”, aldus Cériel.

Meerwaarde aantonen
“Een medewerker krijgt er met een nieuwe oplossing vaak diverse nieuwe mogelijkheden bij. Je moet hem niet alleen laten zien hoe hij die optimaal benut, maar vooral wat hij eraan heeft, wat de meerwaarde ervan is”, vertelt Anouk. Juist daar gaat het bij veel introducties mis.

“De gemiddelde medewerker is zeker geen digibeet”, vervolgt Cériel. “Beeldbellen en whatsappen bijvoorbeeld zijn technologieën die veel medewerkers in de privésituatie ook al gebruiken. Ze juichen de introductie ervan op de werkvloer alleen maar toe. Daardoor kun je hen eenvoudig overtuigen van de voordelen van de nieuwe werkwijze”, zegt hij.

User Adoption Consultancy in de praktijk
“Het User Adoption Consultancy-traject wordt volledig afgestemd op de specifieke behoeften en wensen van een organisatie. Er is aandacht voor verandermanagement en het leerproces van de medewerkers. Met een intensieve communicatiecampagne en onder andere e-mails en flyers worden zij vanaf het prille begin bij de introductie betrokken. Zo creëer je engagement en ontstaat de wil om de nieuwe technologie te gebruiken”, licht Anouk toe.

“Vóór en tijdens de eigenlijke implementatie zetten wij een uitgekiende mix van leermiddelen in – van praktijksimulaties in Kreuze’s hypermoderne demoruimte en groepstrainingen tot coaching on the job. Ook wordt er een kennisbank ingericht, met onder andere handleidingen en instructievideo’s waar medewerkers tijdens en na de invoering op kunnen terugvallen. Van een introductie kunnen we ook een heus evenement maken, aangekleed met een barista of foodtruck”, legt ze uit. U ziet: een introductie hoeft allesbehalve saai te zijn!

Wilt u meer weten over User Adoption Consultancy? Klik dan hier om naar de informatiepagina te gaan.