Het is een probleem voor Nederland MKB om goed personeel te vinden. Dat bevestigt 36% van de MKB-ers, die van mening zijn dat het vinden van personeel hun grootste probleem is. Het is momenteel zelfs een belemmering voor groei. Dat blijkt uit de enquête van de Europese Centrale Bank (ECB), die deze twee keer per jaar onder Europese ondernemers uitvoert. Ver

geleken met andere Europese landen, maken de Nederlandse ondernemers zich de meeste zorgen. Terwijl 5 jaar geleden minder dan 10% dat deed. Toen was de kredietverlening door banken en het vinden van klanten een groter probleem.

De economische crisis

De economische crisis krijgt de schuld. Want we zijn er allemaal te lang in blijven hangen. De economie begon weer vol te draaien en de werkeloosheid daalde. Echter, bleef werkeloosheid gedurende lange tijd toch gezien als de grootste zorg. Onterecht bleek achteraf, want de cijfers daalden niet langzamer maar sneller. Toch liet het merendeel van de ondernemers zich meetrekken in het crisisgevoel, waardoor ze een flinke achterstand hebben opgelopen.

Maar nu is het tijd voor een inhaalslag. Groeiambities kunnen alleen werkelijkheid worden met goed personeel en een beleid. En daar moeten bedrijven tegenwoordig extra tijd, geld en energie in steken. Want zonder mensen, geen groei!

Employer branding

Dat personeel past bij de cultuur van een bedrijf is steeds belangrijker geworden. Het gaat nu om het maken van die perfecte match. We noemen dit ook wel employer branding. Daarom is het goed om in vacatures al veel informatie over het bedrijf te geven om zo de meest geschikte kandidaten aan te trekken.

Sollicitatieprocedure

De manier van solliciteren is ook sterk veranderd. Voorheen ging solliciteren bijna altijd via e-mail. Dat wordt nog steeds gedaan, maar nu gaat de voorkeur uit naar solliciteren via vacaturesites. Met één druk op de knop kan een werkzoekende al solliciteren. Daarnaast wordt een korte sollicitatieprocedure ook gewaardeerd. Lekker makkelijk en snel. De kandidaat wil weten waar hij of zij aan toe is. Niets meer, niets minder.

Hoe gaat het nu verder?

Vooral door technologie hebben er een aantal veranderingen plaatsgevonden op de arbeidsmarkt. Om te groeien en succesvol te zijn moeten ondernemers daarin mee. Bedrijven van de toekomst investeren in mensen; een goed personeelsbeleid en een veilige werkomgeving. Personeel dat zich waardevol en gewaardeerd voelt. Daar gaat het om.

Om goed personeel te vinden en te behouden zullen bedrijven moeten inspelen op de wensen van kandidaten. De belangrijkste zijn:

  • Fijne werk-privébalans;
  • Flexibele werktijden;
  • Thuis werken;
  • Leuke extra’s, zoals reiskostenvergoeding, smartphone en/of laptop van de zaak;
  • Mogelijkheid tot onderhandelen over salaris.

We kunnen concluderen dat de krapte op de arbeidsmarkt voor veel organisaties een belemmering tot groei is. Daarnaast lukt het de meeste werkgevers zelf niet om cruciale functies met de juiste mensen in te vullen. Wij hebben daar een oplossing voor: Data Driven Recruitment.

Het aantrekken van ideaal personeel

Data Driven Recruitment bestaat uit het inzetten van data bij elk onderdeel van het wervingsproces. Data drijft al tal van andere processen binnen organisaties en HR is hier geen uitzondering op. Bij Data Driven Recruitment worden op basis van kandidaat profielen de juiste platformen en kanalen ingeschakeld. Hiermee trekken we nieuwe talenten aan naar een bedrijfseigen vacaturewebsite. Een omgeving die past bij de bedrijfscultuur van de organisatie.

Slimmer worden door data

Bezoekers worden getriggerd met relevante content en raken gestimuleerd om verder te lezen. Door middel van slimme ‘Call to Actions’ worden bezoekers gemotiveerd om data achter te laten. De verzamelde data stelt je vervolgens in staat om goede beslissingen te nemen en om potentiële kandidaten middels ‘Candidate Nurturing’ op te warmen. Dit alles heeft één duidelijke doelstelling: solliciteren.

Ook latent werkzoekenden

Een van de grote voordelen van Data Driven Recruitment is dat we niet alleen actief werkzoekenden bereiken, maar ook passief en latent zoekenden. Het overgrote deel van de talenten zoekt zelf niet actief, maar staat er vaak wel voor open. Onze allesomvattende Data Driven Recruitment aanpak maximaliseert de kans op succes. De kans op die perfecte kandidaat voor jouw organisatie.

Wij zijn Walnut.Marketing

Is het vinden van goed personeel voor jou ook lastig? We zijn heel benieuwd naar jouw uitdaging. Wil je weten wat Data Driven Recruitment voor jou kan betekenen? Wij geven je graag een vrijblijvende presentatie over de mogelijkheden. Stuur een mailtje naar hallo@walnut.marketing, wij reageren direct!