5 kansen die social media jouw bedrijf biedt:

Welke dat zijn, lees je in dit blog.

Zit jij met jouw bedrijf op social media? Of gebruik je het alleen privé? Dat zijn belangrijke vragen die wij aan onze klanten stellen. Wat wij vaak te horen krijgen is dat ze wel ‘iets’ doen, maar geen idee hebben waar ze precies mee bezig zijn. Kortom: ze hebben geen strategie en dus geen structuur. Wij zien dan ook dat veel bedrijven weinig tot geen tijd vrij maken voor social media. Diegenen die dat wel doen, behalen vaak niet het gewenste resultaat. Maar hoe komt dat nou? In dit blog geven we vooral antwoord op de vraag: welke kansen biedt social media jouw bedrijf en hoe benut je deze optimaal?

It’s all about the reviews

De beste reclame is nog steeds mond-tot-mond reclame. Mensen zijn tevreden over jouw producten of diensten en vertellen dit door. Zo werkt het eigenlijk ook op social media. Als gebruikers positieve reacties achterlaten op jouw post, of je pagina een hoge waardering geven, wil dat zeggen dat ze ambassadeurs van jouw bedrijf zijn geworden. Social media is dus gratis reclame en jouw klanten als ambassadeurs zijn, naar onze mening, goud waard!

Wij kunnen heel veel redenen bedenken om vandaag nog te starten met social media. Deze overtuiging willen we ook graag op jou overbrengen. Daarom hebben we ons best gedaan de mooiste kansen samen te voegen tot onderstaande top vijf.

  1. Makkelijk consumenten bereiken

Het grootste deel van de consumenten maakt gebruik van social media. Daarom is het bereik dat je met social media kunt krijgen immens groot. Wanneer je er dus voor zorgt dat je content relevant is, wordt deze gedeeld en zorgt het voor interactie. Super toch, dat je volgers hiervoor zorgen. Gratis en voor niets!

2. Naamsbekendheid vergroten en merk positioneren

Social media wordt vaak geraadpleegd bij het maken van een keuze. Daarom is het dé ideale plek om je naamsbekendheid te vergroten en je merk te positioneren. Een goede strategie is hierbij essentieel. Bepaal dus vooraf je doelen! Je wilt natuurlijk wel dat mensen je herkennen en zeker ook onthouden. Daarom speelt jouw online aanwezigheid hierbij de hoofdrol. The internet is big, maak er gebruik van!

3. Extra website traffic

In de posts op je social media kanalen kun je links plaatsen naar nieuwe content op je website. De links zorgen voor clicks en dus meer bezoekers op je pagina. Vooral voor bedrijven met een eigen nieuwsblog is dit erg aantrekkelijk. Een simpele manier voor meer leads: schrijven, delen, meten!

4. Betere search-ranking

Social media heeft een indirecte invloed op de zoekmachine ranking. Goed om te weten is dat zoekmachines veel waarde hechten aan een ‘natuurlijk’ linkprofiel. Dit wil zeggen dat wanneer volgers jouw url in hun bericht vermelden, dit gezien wordt als een natuurlijk proces, wat uiteindelijk een positieve invloed op de search-ranking heeft.

5. Interactie met klanten

Het goed monitoren van je social media is van groot belang voor reputatiemanagement. Er wordt namelijk online, door jouw klanten, besproken wat ze van je merk of bedrijf vinden. Als je ervoor zorgt dat je snel en correct reageert op reacties, vragen of klachten zien gebruikers dat je interesse toont en ze oprecht wilt helpen. Zo gaan zij jou meer gunnen en win je vertrouwen. Ook is het slim om negatieve feedback te omarmen en vooral te laten zien dat je er iets mee doet.

Zonder strategie geen structuur

Laten we even terugkomen op een essentiële stap binnen het social media proces: de strategie. Nu je erachter bent welke voordelen social media jouw bedrijf kan bieden, is het tijd om te bepalen welke rol het gaat spelen binnen jouw organisatie. Dit begint met concrete doelstellingen. Als die er eenmaal zijn, kun je kijken op welke manier social media ingezet kan worden. Als je vooraf je doelen goed bepaald, helpt je dat ook om een keuze te maken tussen de kanalen die je wilt gaan inzetten. Vervolgens ga je kijken of jouw doelgroep zich ook op die kanalen bevindt. Wij adviseren met een of maximaal twee kanalen te beginnen. Zo kun je je daar volledig op focussen. Social media kost nou eenmaal wel wat tijd, tenminste als je het goed wil doen!

We eindigen dit blog met de vraag: is social media echt een meerwaarde voor mijn bedrijf? Mocht het je nog niet helemaal duidelijk zijn: the answer is yes! Social media is booming en het gaat alleen maar meer worden.

Wij zijn Walnut.Marketing  

Wil jij ook social media slim, serieus en succesvol inzetten? Meer informatie over de mogelijkheden lees je hier. Wil je meteen aan de slag en heb je daarbij hulp nodig? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing. Laten we samen de uitdaging aan gaan!

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: