5 redenen waarom sommige organisaties wel succesvol zijn en anderen niet:

We geven je 5 redenen die het verschil kunnen maken.

5 redenen waarom sommige organisaties wel succesvol zijn en anderen niet

Als ondernemer moet je je business uitdenken tot in het kleinste detail. Want hoe wil je succesvol worden als je niet goed hebt nagedacht over je product of dienst en je lange termijn doelstellingen? Groeien lukt alleen als je je zaken goed voor elkaar hebt. Dat heeft onder andere alles te maken met het organiseren van je bedrijf en de focus op je klant. Maar waarom lukt het de ene organisatie wel om uit te groeien tot een wereldspeler, en blijft het andere bedrijf stilstaan? Een verklaring vind je in onderstaande redenen.

1. Ze begrijpen hun ‘Why’

Je hebt vast wel gehoord van Simon Sinek en ‘The Golden Circle: Why, How en What’. Een filosofie die zegt dat als bedrijven de betekenis van hun ‘Why’ begrijpen én toepassen het recept voor succes hebben. Zalando, Coolblue en Bol.com zijn zulke organisaties. Zij weten heel goed waarom ze iets doen en nemen mensen mee in die overtuiging (‘Why’). Dit gaat vervolgens bepalen hoe ze dingen doen (‘How’). Uiteindelijk leren ze steeds beter en effectiever wat ze doen (‘What’).

2. Standaardisatie als groeistrategie

Een merk of bedrijf groeit door steeds weer opnieuw dezelfde kwaliteit te leveren. Een consistent product of dienst hebben is daarbij essentieel. Kijk maar naar Apple en de iPhone. Het product is altijd hetzelfde, waar dan ook. Dat betekent niet dat innovatie niet belangrijk is, integendeel zelfs. Vernieuwing is nodig, maar wel binnen de kaders van waar je goed in bent. De basis van de iPhone blijft gelijk, maar de toestellen worden wel beter en uitgebreider. Dat is standaardisatie én vernieuwing. Combineer deze twee en je hebt goud in handen.

3. Een organisatiecultuur die overleeft

De tijden veranderen snel en als bedrijf zul je hierin mee moeten. In de praktijk blijkt dit niet altijd even gemakkelijk. Bij veel organisaties zien we dat de ‘traditionele’ organisatiecultuur de grootste belemmering vormt voor organisatieverandering. Mensen zijn nou eenmaal gewend om op een bepaalde manier te werken, te communiceren en met elkaar om te gaan. Structuur- en procesveranderingen zijn noodzakelijk om in te zetten, maar kunnen tegelijkertijd ook weerstand veroorzaken. Dan keert de oude gang van zaken terug en gaan mensen denken dat verandering niet mogelijk is. Dit moet voorkomen worden door mensen bewust te maken van hun gedrag en in te laten zien dat vernieuwingen nodig zijn om te overleven. Dat begint aan de binnenkant van het bedrijf, waarbij de rol van leidinggevenden doorslaggevend zijn voor succes.

4. Klantgericht ondernemen

Als je constant passende oplossingen aan jouw klanten biedt ben je bezig met klantgericht ondernemen. Uitblinker Coolblue is een voorbeeldbedrijf voor veel bedrijven. Ze doen namelijk ‘alles voor een glimlach’ en proberen hun klanten steeds weer opnieuw te verrassen. Bovendien zorgen ze ervoor dat ze beloftes nakomen. Dit doen ze op een transparante en eerlijke manier. Alles draait om positieve klantervaringen, en hun klanten zijn het belangrijkste marketinginstrument.

5. Een andere mindset

Nu zit er ook nog een groot verschil in succesvol zijn én blijven. Het internet speelt hierbij een grote rol. Want waarom lukt het Zalando en Coolblue wel de mensen mee te nemen in hun overtuigingen en de gunfactor voor zichzelf te creëren, maar Schoenenreus en V&D, die onlangs failliet zijn gegaan, niet? Ligt het aan de generatie? Een nieuwe strategie? Of andere organisatie? Wij denken dat de mindset vooral het verschil maakt. Een mindset met vechtersmentaliteit die medewerkers motiveert en het bedrijf laat groeien.

Voor Walnut.Marketing geldt dit ook. We zijn een startup en groeien hard, in zowel klanten als nieuwe medewerkers. Hoe dat kan? Hoofdzakelijk door onze positieve mindset. We stellen ons open voor de gekste uitdagingen, denken vernieuwend en willen anders zijn. Dit doen we door constant te experimenteren, snel bij te leren, slimme tools in te zetten en data te meten en analyseren. En dit alles met als doel: een nieuwe, wendbare weg in te slaan en het anders te doen.

Wij zijn Walnut.Marketing

Uit dit blog kunnen we ook concluderen dat bijna elke zoektocht online start en het aanbod overweldigend is. Als bedrijf wordt het steeds moeilijker een klant aan te trekken, laat staan vast te houden. Een goed doordachte online marketingstrategie is een van de factoren die jou helpen succesvol te zijn én te blijven. Geïnteresseerd? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing, wij reageren direct. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: