Cijfers versus Impact:

Cijfers, nog nooit waren er op het gebied van marketing zoveel mogelijkheden om data en gegevens binnen te trekken. Met deze data kun je klanten beter voorzien van de juiste informatie, dat ene product waar ze naar op zoek zijn, of net dat beetje extra service. Veel mensen vragen zich af of marketeers zich niet blind staren op statistieken zoals aantal likes, shares en het bereik van een post. Maar hoe zit het met de impact van je bericht? Is dat niet ook belangrijk?

De groei van Instagram en Snapchat
Laten we toch maar even beginnen met cijfers. De groei van populaire jongerenkanalen zoals Instagram en Snapchat betekent deels ‘the downfall’ van Twitter. Waar Twitter gelijk bleef met een gebruikersaantal van 2.6 miljoen, ten opzichte van 2016, steeg Instagram van 1.6 naar 3.2 miljoen gebruikers. Hiermee heeft het zich een plaats verworven in de Top 5 Social Media kanalen van 2017. Wie weet zien we Snapchat, met nu een gebruikersaantal van 1.9 miljoen, dit jaar wel terug in de Top 5. Welke kanalen ga jij inzetten in 2018 om je bereik of impact te vergroten?

Facebook blijft populair
We hadden eigenlijk niet anders verwacht. In 2016 werd het duidelijk dat veel jongeren tussen de 15 en 19 Facebook vaarwel zeiden en hun heil zochten tot platformen zoals Instagram en Snapchat. De statistieken van 2017 zijn echter wat positiever en laten zien dat deze terugloop gestabiliseerd is. Goed nieuws dus! En we zijn nog niet klaar, Facebook brengt nog meer positieve ontwikkelingen teweeg. Al onze oma’s en opa’s vinden nu ook hun weg naar Facebook. Hoe leuk is het om je eigen opa en oma wegwijs te maken in de wondere wereld van Social Media?

Bereik of impact?
Al deze Social Media kanalen helpen je om je boodschap te verspreiden, je bereik te vergroten en je bekendheid te verhogen. Kom op awareness! Iedereen in een marketingfunctie, en misschien ook wel daarbuiten, vindt het super om te zien dat die post 30.000 mensen bereikt heeft. Dat vinden wij ook gaaf en het werkt in zekere zin ook inspirerend. Win, win, win naar onze mening. Je wilt groeien, in aanraking komen met mensen en ervoor zorgen dat mensen praten over je merk of bedrijf. Maar let wel op: leg je de focus te veel op bereik, dan mis je volgens ons het leukste van het vak: de impact!

De gevolgen van je bericht
En dan laten we harde conversies eens buiten beschouwing. Hoe zit het met de impact die we niet direct zien in omzet of winst? Sommige content, acties en campagnes zijn niet gericht op de creaties van conversies per se, maar bieden hulp of steun aan anderen. Denk bijvoorbeeld aan acties vanuit de Hartstichting of bepaalde goede doelen. Niet alles draait om conversie maar om wat ze samen met hun community weten te bereiken!

Dus de cijfers zijn belangrijk?
Zonder cijfers geen online marketing wat ons betreft. Het enige wat we je graag willen meegeven is dat je je niet blind moet staren op de statistieken. Het mooie van het internet is dat iedereen tegenwoordig zijn mening kan uiten middels video, tekst, afbeeldingen en ga zo maar door. Soms raak je zelf geïnspireerd, steek je mensen onbewust een hart onder de riem en vind je troost in iemand anders zijn verhaal. Dat is toch het allermooiste wat kan gebeuren?

Wij zijn Walnut.Marketing
Facebook, Instagram, LinkedIn en al die andere mooie kanalen dragen bij aan jouw impact en bereik. Het een bestaat niet zonder het ander. Wil je zien hoe dit in de praktijk werkt? Kom bij ons langs en we laten het je graag zien! Na wat tips, trucs en inzicht van ons kun jij zeker weten vooruit! Je kunt ons een mailtje sturen via hallo@walnut.marketing, dan nemen we direct contact met je op.

 

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: