De kunst van e-mailmarketing:

E-mailmarketing zit (nog steeds) in de lift! Logisch want het heeft zijn kracht dubbel en dwars bewezen. Die ontwikkeling betekent dat een succesvolle mailcampagne neerzetten steeds uitdagender wordt. Want even al je e-mailabonnees in de verzendlijst zetten, je boodschap verwoorden in platte tekst en uitsturen die handel… dat gaat je in 2018 nog weinig brengen. Ook binnen B2B zijn de kaarten opnieuw geschud. Een zakelijke boodschap betekent niet dat de verpakking duf of inspiratieloos mag te zijn. Aan jou de taak om de aandacht te trekken in die vaak toch al o zo overvolle inbox. Om dat te bereiken delen we graag 5 tips om van je eerstvolgende e-mail een aandachtstrekker te maken.

Een kwalitatieve verzendlijst

Om te beginnen met een component dat vaak wordt onderschat: databeheer. Daarmee bedoelen we het up-to-date houden van je e-mailabonnees en het opschonen door inactieve gebruikers (bouncers en inactieve adressen) te verwijderen. Maar ook segmenteren van je lijsten op basis van interesses of aankoopgedrag is belangrijk. Het kost je wat tijd maar het verbeteren van contactlijsten is de investering van tijd helemaal waard. En een kwalitatieve verzendlijst wordt dit jaar alleen nog maar belangrijker door de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens). Je mag persoonsgegevens namelijk alleen nog maar gebruiken als je deze op de juiste manier vastgelegd en verkregen hebt.

Creatief design

Sliders, countdowntimers, geanimeerde GIFS, het kan allemaal. Sterker nog, je e-mail kan eigenlijk al niet meer zonder. Want zo’n ouderwets platte nieuwsbrief zoals we dat vorig jaar nog deden… dat is toch voor niemand leuk? Zie e-mail liever als interactiemiddel waarin je best wat creativiteit kwijt kunt. Zorg ervoor dat je je publiek weet te prikkelen door -zoals de fransen zo mooi zeggen- wat jeu toe te voegen. Visualisatie is daarin super belangrijk. Door een boodschap visueel te maken kun je in 1 oogopslag iets meegeven. Een mooie lay out is snel te scannen. En dat is in B2B nou net iets wat super belangrijk is voor jouw drukbezette doelgroep van ondernemers.

Relevantie

Het is misschien een open deur maar we kunnen het niet vaak genoeg benoemen. Het is namelijk écht de sleutel tot succes. Nuttige, relevante content is dé manier om je doelgroep succesvol te bedienen. Hoe relevanter de e-mail, hoe groter de kans op succes. Hoe je dat aanpakt? Bijvoorbeeld door e-mails te personaliseren. Laat de aanhef, naam of zelfs inhoud aansluiten op de ontvanger. Je kunt ook gesegmenteerd mailen op basis van klantprofielen. Maar bij Walnut zeggen we ook altijd: dit moeten we testen! Want de beste manier om erachter te komen wat relevant is en wat werkt is om continu te blijven testen met content. Zo testen we bijvoorbeeld met design, de onderwerpregel en het moment van verzending. Wist je dat de meeste verzendingen van mailings in B2B verstuurd worden op donderdag? En dat er een piek in het aantal verzendingen zit om 10.00uur?

Sociale bewijsvoering

Sociaal bewijs is een zeer krachtig hulpmiddel. Als ‘gelijkgestemden’ een dienst of product gebruiken, zal het wel goed zijn. Reviews als beïnvloedingsmiddel is een krachtig wapen om je publiek te overtuigen. Dus laat die tevreden klanten voor je spreken als onderdeel van je content! Mensen vertrouwen andere mensen meer dan dat ze vertrouwen op jou als bedrijf of merk. Het benutten van dit soort sociale bewijslast is dus een perfecte manier om je email aantrekkelijker te maken en uiteindelijk je conversie te verhogen.

Focus op calls-to-action

Een call-to-action is letterlijk een oproep tot actie. Dit kan bijvoorbeeld een oproep zijn die linkt naar je website. Een CTA kan een link achter een afbeelding, titel of button zijn. En vooral die laatste is heel belangrijk in mailings. Een slimme email tactiek kan zijn een visueel aantrekkelijke maar eenvoudige mail met een heldere lay out en duidelijke focus op de CTA. Het laat direct het doel van je mailing zien en kan je aantal clicks fors verhogen. Er zijn online allerlei regels en wetten voor het inzetten van de perfecte CTA. Wat het beste werkt voor jou? Ook hier zeggen wij als Walnoten weer: geen doelgroep is gelijk, we gaan testen! Zo letten wij onder andere goed op contrast in kleurgebruik en kennen we verschillende schrijfwijzen voor CTA’s zoals actiegericht (Meer info), met urgentie (Nu verder lezen) of persoonlijk (Laat u informeren).

Wij zijn Walnut.Marketing

Wil jij e-mailmarketing inzetten voor het optimaliseren van conversie, het verlenen van service of het uitzetten van branding? Daag ons dan uit! Mail naar hallo@walnut.marketing en onze teams van Walnut.Specialisten schieten je te hulp.

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: