De valkuilen van contentmarketing: be aware!:

Contentmarketing is belangrijk. Dat zal iedere marketeer wel met ons eens zijn. Het is nog volop in ontwikkeling, maar het is ook zeker de toekomst. Zo ongeveer iedereen die bezig is met het aantrekken van meer online bezoekers naar een website zal dat wel weten.

Daarom denken wij dat je met contentmarketing eerder vandaag nog moet beginnen dan morgen. Wel willen we je alvast even waarschuwen voor de struggles die het met zich kan meebrengen. Voor de beginners onder ons noemen we hieronder de meest voorkomende valkuilen van contentmarketing. Gelukkig kunnen we je ook wat tips geven hoe die valkuilen te vermijden. Dus let goed op en doe er je voordeel mee.

Plannen, wat is dat?

‘Ik doe wel iets, dat is altijd beter dan niets’. Dat is niet altijd waar vinden wij. Met losse flodders schieten gaat je niet veel brengen. Contentmarketing kost tijd. Als je ermee aan de slag wil gaan, moet je het inplannen. Hoezo vooruit plannen is moeilijk? Dat valt reuze mee. Blok je agenda en maak er een prioriteit van! Stel om te beginnen een contentplan en contentkalender op. Zo krijg en behoud je structuur, wat voor iedereen wel fijn werken is.

Uitstelgedrag

‘Ik heb nu even geen zin, morgen doe ik het wel’. Dit noemen we ook wel uitstelgedrag. Heel herkenbaar voor ons allemaal. Eigenlijk wil je gewoon doen wat je leuk vindt. Maar als je ergens minder goed in bent, laat je het vaak liggen. Dit is het moment om er andere mensen bij te betrekken. Vraag collega’s om hulp of besteed het uit. Zo zorg je ervoor dat de vaart erin blijft en niks stil komt te liggen. Het zou zonde zijn als je strakke contentplanning door de war raakt!

Inspiratie block

‘Help! Ik weet niet waar ik over moet schrijven’. Geen paniek, dat gebeurt ons allemaal wel eens. De eerste paar blogs gaan vaak vanzelf, maar er komt een moment dat je inspiratie weg is. Onze tip: organiseer een contentbrainstorm met je collega’s. Hoe meer mensen, hoe meer vreugde! Je zult zien dat jullie binnen no time wel vijftig nieuwe ideeën hebben bedacht. Zodra er eentje begint met praten volgt de rest vanzelf. Of zoals ons mooie gezegde luidt: ‘Als er één schaap over de dam is, volgen er meer’.

Jip-en-Janneke taal

‘Ik wil dat iedereen begrijpt wat ik schrijf dus moet ik Jip-en-Janneke taal gebruiken’. Niets is minder waar. Het is goed om je verhaal simpel te houden, maar niet té eenvoudig. Mensen nemen je dan niet serieus. Probeer lezers direct aan te spreken zonder ze als kinderen te behandelen. Zo maak je ze ook bewust van interactie. Geef mensen altijd de mogelijkheid om op je berichten te reageren. Zo creëer je een wisselwerking van zenden en ontvangen en leer je je publiek al snel beter kennen.

Hoe korter, hoe beter

Dat mensen tegenwoordig geen zin meer hebben om lappen tekst te lezen betekent niet dat jouw teksten altijd kort moeten zijn. Er is niks mis met een lange tekst, zolang die maar relevant, waardevol en leesbaar is. Houd wel in gedachte dat structuur essentieel is. Maak je alinea’s en zinnen niet te lang, gebruik tussenkopjes en eventueel opsommingstekens. Start natuurlijk wel met de belangrijkste informatie bovenaan. Dan val je meteen met de deur in huis en vindt de lezer meteen een antwoord op zijn of haar vraag. Daarna kan de lezer zelf bepalen of het interessant genoeg is om de hele tekst te lezen. Wat we natuurlijk wel willen!

Sit back and relax!

‘Zo, de tekst is klaar en mijn blog staat online. Nu ben ik klaar en kan ik verder met andere dingen.’ Helaas, maar dat is te snel gedacht. Nu is het juist tijd om actie te ondernemen. Niet chillen, maar promoten die handel! Deel de blog op social media, laat hem aan je familie en vrienden lezen; doe er vooral iets mee. Je hebt niet al die moeite voor niks gedaan. Na het delen is het slim om te gaan meten. Uiteindelijk wil je natuurlijk wel weten of je tekst resultaten heeft opgeleverd!

Wij zijn Walnut.Marketing 

Wil je meer weten over contentmarketing in het algemeen of heb je verdere hulp nodig? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing, dan nemen we direct contact met je op.

 

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: