’Hard werken en goed naar de klanten luisteren’:

Nu is ze de trotse eigenaresse van de ‘beste toko van Nederland’ volgens Indoweb, heeft ze 15 mensen in dienst en verhuist ze nog dit jaar naar een groter pand.

Het is tien uur in de ochtend als Frieda Bol even tijd maakt voor het interview. Ze heeft er dan al een halve werkdag opzitten, samen met haar twee hulpkoks in de keuken. “We beginnen om vijf uur met koken”, zegt ze. “We maken alles vers. Elke dag weer. Met originele kruiden uit Indonesië, deels volgens de recepten van Kees Bopp die de zaak in 1960 begon. Authenticiteit is belangrijk. De mensen komen voor de pure smaken, de geuren, de Aziatische sfeer.”

Opbouwen

Na het interview strekt de werkdag zich nog uit tot ruim na zes uur, als de laatste klant de deur dicht trekt. En vaak nog veel later als er gecaterd wordt. “Lange dagen ja. Ik ben het zo gewend. Toko Bopp was ter ziele toen Kees Bopp me in 2005 overhaalde om de zaak over te nemen. Dat betekende alles opnieuw opbouwen. Hard werken en goed naar de klanten luisteren. Gelukkig met hulp van Kees die me Indisch heeft leren koken, want daar had ik echt geen verstand van. Blijkbaar heb ik talent.”

Modern

Wat heet. Na een tweede plek in 2016 werd Toko Bopp dit jaar uitgeroepen tot de beste toko van Nederland. Beter nog dan de traditionele winnaars in de Haagse en Rotterdamse regio. Natuurlijk hebben de smakelijke gerechten de doorslag gegeven, maar dat is volgens Frieda niet de enige verklaring. “We voeren een traditionele keuken op een uiterst professionele en moderne leest. Dit is veel meer dan een toko, dan een winkeltje. We bieden een grote variëteit, we verzorgen feesten, leveren aan bedrijven en instellingen tot en met de NATO in Brussel toe.”

Echtgenoot Peter Bol schuift aan. Hij stapte vijf jaar geleden in het bedrijf van Frieda om de zaak te managen. “Dat is nodig ook met meer dan 15 personeelsleden. Onder wie vier mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We willen ook maatschappelijk een steentje bijdragen. Frieda runt de keuken, ik bemoei me met de rest. Social media bijvoorbeeld, iets waar mijn zoon ook erg goed in is. Dat is ons belangrijkste marketinginstrument naast natuurlijk mond-tot-mondreclame.”

Qredits

Toko Bopp verhuist nog dit jaar naar het voormalige Mitra-pand even verderop in de straat. De tweede grote stap in korte tijd, zegt Frieda. “De eerste tien jaar zijn we gestaag gegroeid, nu gaat het echt hard. In 2016 hebben we hier de keuken uitgebreid en nieuwe koelingen aangeschaft om de groei aan te kunnen. Nu krijgen we een keuken die ruim twee keer zo groot is. Weer dankzij een microlening van Qredits, een fonds van de Europese Unie, waarmee we de investering kunnen financieren.”

Toko Bopp wil in de toekomst verder groeien door andere kleinere toko’s te beleveren en meer te cateren. “We willen de Daily Fresh van de toko’s worden. Daarvoor hebben we meer capaciteit nodig.”

Andere berichten van In Sittard-Geleen: