Het schrijven van content: de voorbereiding:

Iedereen kent dit wel. In eerste instantie denken veel mensen dat het te veel tijd kost, te moeilijk is of het geen meerwaarde heeft. Uit onze ervaring blijkt echter het tegendeel. Een goede voorbereiding voor het schrijven van je content neemt al deze problemen weg! Dus wat kun je nou doen om het jezelf gemakkelijk te maken? Dat leggen wij maar al te graag aan je uit.

Research

Lezen is weten! Onze eerste tip is dan ook om veel te lezen voordat je zelf gaat schrijven. Het wiel is door anderen al een keer uitgevonden, profiteer daar gewoon van. Door veel te lezen bouw je een grote woordenschat en kennis op. Daarnaast krijg je meer gevoel voor tekst. Je leert van voorbeelden en voordat je het weet heb je een eigen schrijfstijl ontwikkeld. Oefening baart kunst!

Begin met waarom

Elk bedrijf heeft een missie en visie. Om je te onderscheiden van de concurrenten moet je meer weten, om dit vervolgens te kunnen verwerken in je content. Waarom doe je eigenlijk wat je doet? Waarom ben jij goed in wat je doet? Waarom ben jij of jouw product zo uniek?

Content strategie & content kalender

Wel eens van een content strategie gehoord? In deze strategie zorg je ervoor dat je een dezelfde werkwijze creëert en gebruikt voor alle content die je produceert. Alle tekst, beelden en uitspraken zijn onderdeel van deze strategie. Alle content moet dezelfde sfeer uitstralen en samen met de tone of voice, creëert dat een geheel.

Met een content-strategie:

–        Zorg je voor samenhang;

–        Krijg je overzicht;

–        Kun je bezoekers optimaal van dienst zijn;

–        Heb je controle over de online ervaring van je gebruikers;

–        Bereik je makkelijker je doelen.

Als je je content-strategie uitgewerkt hebt, plan je vervolgens je activiteiten in. Dit doe je in een content kalender. Deze zorgt voor helderheid en doelgerichtheid. De content kalender geeft een overzicht van wat, wanneer, voor wie en in welke vorm gepubliceerd wordt. Daarnaast zorgt het voor voldoende spreiding tussen onderwerpen en type content per kanaal. Zo weet je zeker dat ieder kanaal genoeg content bevat en je al je doelgroepen aanspreekt. De content kalender helpt je ook om aan relaties met je doelgroep te bouwen en zorgt voor meer inzicht in relevante content voor je doelgroep. Je behoudt goed overzicht en hebt deadlines lang van tevoren op je netvlies. Last but not least, zorgen de content strategie en kalender ook voor een duidelijke taakverdeling. Zo weet iedereen ten alle tijden voor welke content ze verantwoordelijk zijn.

Ken je doelgroep

Twee dingen zijn heel belangrijk voordat je gaat schrijven. Het eerste is je doelgroep. Vraag eerst jezelf af voor wie de informatie bedoeld is. Meestal zijn dat meerdere doelgroepen. Zoals we al verklapten in onze vorige blog moet je klantprofielen beperken tot drie. Je kunt simpelweg geen content gaan schrijven voor zo veel verschillende doelgroepen. Niet-te-doen! Maar het is wel van groot belang dat ze alle drie apart benaderd worden. Waarom? Niet alleen omdat je tegen een student anders praat dan tegen een politicus, maar omdat deze meestal andere interesses hebben, toch? Houd er wel altijd rekening mee, meten is weten. Check daarom altijd hoe jouw content en andermans content het doet bij de doelgroep.

Als tweede moet je nadenken over wat je wilt bereiken met de tekst. Ga je puur informatie aanbieden of wil je ook daadwerkelijk iets bereiken? Natuurlijk wil uiteindelijk bijna iedereen dat de lezer zijn aandacht omzet naar actie. Conversie mensen, dat willen we!

Follow the rules

Voor het schrijven van content bestaan er een aantal richtlijnen en basisregels. Om bezoekers ook echt te bereiken met informatie is het belangrijk deze te volgen. Dat geldt trouwens voor alle soorten content, van webteksten tot blogs of posts. Want zonder regels kom je nergens. Don’t worry, ook de tips over de inhoud en structuur van je content krijg je van ons in een volgende blog.

Wij zijn Walnut.Marketing

Kun je niet wachten op onze volgende blog en wil je direct aan de slag met het schrijven van die kickass content? Na wat tips, trucs en inzicht van ons kun jij zeker weten vooruit! Je kunt ons een mailtje sturen via hallo@walnut.marketing, dan nemen we direct contact met je op.

 

 

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: