Hoe vind je jouw Tone of Voice?:

Tone of Voice, je hoort het vaak, maar wat bedoelen we er eigenlijk mee? Waarom is het zo belangrijk en wat doet het voor jou? Het heeft alles te maken met mensen aanspreken op de juiste manier. Het is niet wat je zegt, maar hoe je het zegt. Bij teksten kun je niet je non-verbale skills gebruiken om je verhaal te versterken of te verduidelijken. Je moet het anders kunnen overbrengen en dat maakt het nou net zo moeilijk. Rondom Tone of Voice bestaan er wel eens wat ‘struggles’. In deze blog geven we tips die jou helpen om jouw eigen unieke stem te vinden.

Let’s start with Voice & Tone

Om te beginnen moet je Voice en Tone zien als twee aparte elementen. Voice gaat om je persoonlijkheid: wie ben je, wat wil je uitstralen en hoe wil je overkomen op je doelgroep? Om deze vragen te beantwoorden is het goed om een aantal karaktertrekken van je bedrijf te bedenken. Daarbij schrijf je ook op wat die karaktertrek niet betekent. Zo wordt je specifieker en trek je grenzen. Laten we even kort een voorbeeld geven: ‘Wij zijn een jong bedrijf, gespecialiseerd in online marketing. We willen overkomen als zelfverzekerd, stijlvol en spontaan. Karaktertrek: jong, maar niet onervaren.’ Tone is de manifestatie van je voice. Deze baseer je vooral op je situatie, doelgroep en kanaal. Eigenlijk heeft je bedrijf één stem met verschillende tonen voor verschillende situaties.

Een gezicht bij je bedrijf

Het doel van de Tone of Voice is om je klanten een gevoel bij je bedrijf te geven. Dit kun je realiseren door een eigen manier van schrijven aan te leren. Jouw toonzetting en eigen schrijfstijl zorgen er namelijk voor dat je interesse en emotie toont met je bedrijf. Je bedrijf krijgt een gezicht dat zorgt voor herkenbaarheid. Dit wekt vertrouwen op bij mensen. Dat is toch wat we allemaal willen? Met jouw eigen Tone of Voice kun jij je onderscheiden van concurrenten. Daarom is het zo belangrijk!

Wij creatieve walnoten zijn overtuigd dat onderstaande tips jou gaan helpen bij het vinden van jouw eigen stem:

  1. Duik in je doelgroep en beslis hoe je wil overkomen

Als eerste moet je zo veel mogelijk te weten komen over je doelgroep. Wie wil je bereiken? Waarom volgen ze je? Waar zijn ze naar op zoek? Hoe spreken concurrenten hun aan?

Je stijl moet passen bij je branche, je doelgroep en je ideale klant. Daarnaast moet het aansluiten bij je eigen bedrijf en natuurlijk duidelijk maken hoe jij jezelf wilt onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.

2. Zoek uit wie of wat je wel en niet wil zijn

Denk goed na over je eigenschappen. Je moet weten wat je wil uitstralen op verschillende kanalen. Kies je voor de formele of informele weg? Gebruik je humor? Maak je gebruik van vakjargon?

De vraag is hoe jij jouw stem kunt vinden waarmee je je onderscheid van de rest. Wat voor soort bedrijf heb je? Wat doet je bedrijf? Hoe zou je je bedrijf omschrijven als het een persoon was?

3. Ga na hoe jouw doelgroep over je bedrijf denkt

Met hun mening en antwoorden op je vragen kun je gemakkelijker kiezen hoe jouw Tone of Voice moet klinken. Stel deze vragen zeker ook aan je medewerkers. Beide partijen kunnen hierin waardevolle informatie aanleveren.

4. Beslis over de toonzetting afhankelijk van de doelgroep en de boodschap

De keuze voor toonzetting moet passen bij je branche, je doelgroep en je ideale klant. Richt jij je op meerdere doelgroepen en heb je uiteenlopende boodschappen, stel dan per doelgroep en boodschap je Tone of Voice vast.

5. Creëer een gezicht dat zorgt voor herkenbaarheid

Door een eigen schrijfstijl te ontwikkelen toon je interesse in mensen waardoor je bedrijf een bepaalde emotie uitstraalt. Mensen kunnen dit erg waarderen. Ze krijgen een menselijk gevoel bij je bedrijf en gaan je vertrouwen. Als je dit kunt bereiken dan kun je je onderscheiden van al je concurrenten.

6. Schrijf een huisstijlgids

Een documentje met richtlijnen voor alle vormen van communicatie is handig om te hebben. Alle medewerkers kunnen hier gebruik van maken en op terugvallen. Zo is het voor iedereen duidelijk en voorkomt het misverstanden. Dit zorgt voor structuur en een gelijke benadering van klanten.

7. Wees consistent in al je uitingen

Dit betekent dat je je Tone of Voice toepast in alles. Maar dan ook echt alles, dus op je website, Social Media, teksten, e-mail, nieuwsbrieven etc. Uiteindelijk gaat dit voor herkenbaarheid zorgen waardoor mensen zich aangesproken voelen.

Wij zijn Walnut.Marketing 

Wil je toch nog meer informatie of heb je hulp nodig bij het vinden van jouw Tone of Voice? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing, dan nemen we direct contact met je op.

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: