Homepage SEO-optimalisatie, om beter gevonden te worden in Google!:

Een homepage is vaak de eerste pagina die je bezoeker ziet. Het is je welkomstpagina, je visitekaartje en de virtuele gids voor je website. Hoe zorg je er nu voor dat mensen je website bezoeken, zodat ze dit visitekaartje te zien krijgen? Een manier om dat te bereiken, is door je website SEO te optimaliseren. De vraag is echter of je je homepage SEO kunt optimaliseren en zo ja, hoe je dat moet doen en waarom je dat zou doen?

Homepage SEO

Het optimaliseren van je website is een van de belangrijkste zaken dat je kunt doen om door Google gevonden te worden. Het proces van homepage-optimalisatie voor Google noemen we ook wel homepage SEO. Maar kun je je homepage eigenlijk wel SEO optimaliseren? That’s the question!

Wanneer men voor het eerst kennis maakt met je website dan kan dit via twee manieren. Mensen komen binnen via je homepage of mensen komen binnen via een onderliggende pagina. Als je website goed is opgebouwd en je hebt al wat backlinks verzameld, dan zal je homepage waarschijnlijk gevonden worden op je bedrijfsnaam of merk. Bijvoorbeeld als je al weet dat je je vakantie wilt boeken via Corendon. Dan ga je waarschijnlijk naar: www.corendon.nl. Zoek je echter op vakantie Spanje, dan kun je ook uitkomen op Corendon, maar dan bij: www.corendon.nl/spanje. De laatste pagina is dan geoptimaliseerd met het keyword: ‘Spanje’. Waarom, is de vraag die we ons stellen.

Keywords

Waarom we homepage SEO apart behandelen komt eigenlijk voort uit de vraag: “Hoe moet ik deze pagina optimaliseren als er geen of weinig tekst op staat?” Eigenlijk kunnen we een homepage wel vergelijken met een contactpagina. Een contactpagina bevat normaliter ook heel weinig tekst en is daarom moeilijk te optimaliseren. De meeste strategieën bevatten geen optimalisatie van dit soort pagina’s. Voor de contactpagina en je homepage hoef je dus eigenlijk geen focus keyword in te vullen. Het kost je waarschijnlijk meer tijd om ‘het groene bolletje’ van Yoast te krijgen dan dat het zorgt voor kwalitatief verkeer. Kijk maar naar bovenstaand voorbeeld. Als mensen al van je merk en bedrijf gehoord hebben en vervolgens zoeken op je merk, dan komt je website 9 van de 10 keer gewoon netjes bovenaan te staan. Voor alle andere belangrijke keywords is het verstandig om verschillende onderliggende pagina’s te optimaliseren voor het desbetreffende keyword.

Hier moeten we wel bij vermelden dat SEO, generiek, beter werkt wanneer zaken zoals paginasnelheid, social media koppelingen en een goede gebruikerservaring optimaal zijn. En daar kun je je homepage, en al die andere pagina’s, wél voor optimaliseren!

Hoe kan ik mijn homepage dan wel SEO-optimaliseren?

Ondanks het feit dat je je homepage niet hoeft te optimaliseren met een keyword kun je hem dus wel op allerlei andere manieren optimaliseren. Er is genoeg te doen wat dat betreft. Eerder hebben we er al een paar genoemd, maar we zetten ze hieronder nog graag voor je op een rijtje:

  • Zorg dat je paginatitel verwijst naar je naam of merk;
  • Plaats een duidelijk herkenbaar logo op je website, het liefst linksboven;
  • Heb je duidelijke call to actions in beeld?
  • Vergeet niet om je menustructuur goed te ordenen;
  • Geef je pagina een goede omschrijving door een meta descriptie te schrijven, die ook verwijst naar jouw unieke USP’s;
  • Maak je contactgegevens makkelijk te vinden, dus jouw telefoonnummer en e-mailadres, maar ook je social mediakanalen.

Gebruik deze punten als checklist om te kijken of jouw homepage is geoptimaliseerd voor SEO en in ieder geval hieraan voldoet.

Wij zijn Walnut.Marketing

SEO-optimalisatie stopt natuurlijk niet bij je homepage. Er is nog zoveel meer! Heb jij vragen over SEO en het optimaliseren van je website? Laat het ons dan weten. Wij helpen je graag!

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: