Influencer marketing: hashtags# & snaps:

Wij ontdekten dat het vooral gaat om geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.

Een modern, fancy bedrijf stopt tegenwoordig bijna geen geld meer in doorsnee reclames. Consumenten hebben namelijk steeds minder aandacht en geen zin meer in reclames en advertenties. Mensen maken zelfs massaal gebruik van adblockers. Mond-tot-mondreclame is, in tegendeel, al lange tijd de koploper in de lijst van advertentievormen. We worden gewoon sneller beïnvloed wanneer een persoon die we vertrouwen over een product of onderwerp vertelt. Bij influencer marketing werkt het ook zo, alleen dat men elkaar niet kent. Toch hebben volgers vaak het gevoel dat influencers hun beste vrienden zijn. Daarom vertrouwen ze bijna blindelings op hun verhaal.

Influence, influencer & influencer marketing
Bij influence gaat het om invloed van iets of iemand. Influencers zijn personen met veel volgers en sociale invloed. Bij influencer marketing maak je gebruik van de invloed van een influencer voor marketingdoeleinden. Zie het als mond-tot-mondreclame in een wereld waarin bijna iedereen altijd online is.

Influencer marketing is veruit de snelst groeiende vorm van marketing. Echter, lijkt het ook de meeste tijd van marketeers in beslag te nemen. Het vinden van geschikte samenwerkingen blijkt namelijk een moeilijke klus. Want hoe weet je dat je met de juiste influencer een deal sluit?

Dit is waar Emilie Tabor en Maddie Raedts, de jonge oprichters en eigenaars van IMA (Influencer Marketing Agency), te hulp kunnen schieten. Zij koppelen multinationals aan influencers, waarvan ze er inmiddels zo’n 10.000 wereldwijd in hun netwerk hebben. Een leuk interview over het mega succes van de dames lees je hier.

Zo werkt het gewoon
Eigenlijk is influencer marketing niks nieuws. Vroeger werden vooral celebrities gezien als influencers, maar door de komst van het internet en social media kan tegenwoordig iedereen wel een influencer worden. Daarom zeggen we nu meestal ‘social influencers’. Door eigenschappen als passie, autoriteit, bereik en betrokkenheid winnen ze vertrouwen en komen ze geloofwaardiger over dan celebrities. Consumenten herkennen zich meer en kunnen zich beter met hem of haar identificeren. Ook micro-influencers worden steeds populairder. Hierover meer in een volgend blog.

Millennials
Vooral jongeren tussen 10 en 30 jaar, de millennials, zijn erg gevoelig voor social influencers. De grotere bedrijven hebben dit goed in de gaten. Zij zetten influencers steeds meer in als ‘content creators’ om jongeren te bereiken. Vooral videocontent zien we steeds meer in de vorm van vlogs en live video’s.

Instagram, Snapchat en YouTube zijn de populairste kanalen onder de jongeren en dus ook de belangrijkste kanalen voor social influencers. De Influencer Engagement Index is een overzicht van Nederlandse influencers die actief zijn op Instagram (zie onderstaand de top 10).

Bij elkaar hebben influencers meer dan 250 miljoen volgers op social media wereldwijd. Sommigen verdienen wel duizenden euro’s per YouTube filmpje. Anderen hebben meer volgers dan Nederland inwoners heeft. Deze getallen zeggen meer dan genoeg. Het bereik is gigantisch!

Een influencer marketing succesverhaal
Een mooi voorbeeld is Wehkamp, dat vroeger bekend stond om hun dikke catalogus voor huisvrouwen. Tegenwoordig zijn ze een van de grootste e-commerce spelers. Hoe dat komt? Door hun samenwerking met bekende bloggers en vloggers. Wehkamp gaf influencers zoals Anna Nooshin en Mascha Feoktistova hun eigen redactionele pagina en persoonlijke shop op Wehkamp.nl. Zij lieten hun favoriete producten zien, gaven tips en informatie over fashion en lifestyle en plaatsten video’s. Dit deelden ze vervolgens op hun eigen social media kanalen. Het resultaat was dat Wehkamp weer fancy werd. Hoezo slim?!

Maar het kan ook mis gaan…
Soms pakt de samenwerking tussen bedrijven en influencers iets minder goed uit. Ze kunnen dan ladingen van kritiek over zich heen krijgen van hun volgers. Hier vind je een recent voorbeeld van Anna Nooshin en Doutzen Kroes. De posts van beide dames vielen niet echt in goede aarde en leverden veel negatieve reacties op.

Conclusie is dat we influencer marketing eigenlijk kunnen zien als de nieuwe mond-tot-mondreclame. Daarnaast hebben we geleerd dat influencers veel voor bedrijven kunnen betekenen, maar soms ook wel de plank kunnen misslaan. Of influencer marketing werkt is erg afhankelijk van je doelstelling. Wil je meer naamsbekendheid of groter bereik? Dan is het zeker een goede optie, zolang jij weet wat je wil, de influencer zich kan identificeren met je doelgroep, en andersom.

Wij zijn Walnut.Marketing
Eigenlijk kunnen we blijven schrijven over influencer marketing. Daarom zullen we binnenkort hier nog een blog aan wijden. Dan gaan we het vooral hebben over de trends en hoe je een effectieve campagne kunt opzetten. Wil je ons advies of heb je vragen? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing, wij reageren direct.

 

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: