Instagram in 2018, wat doe jij ermee?:

Er bestaat online veel informatie over Instagram, écht heel veel, en gelukkig is niet alles complete onzin. Wel komt veel van deze informatie steeds weer op hetzelfde neer. Denk aan artikelen met titels als ‘100 manieren om meer volgers te krijgen’ of ‘Een gids naar 100.000 volgers’. Prima titels eigenlijk, maar wel allemaal met dezelfde boodschap:

  • Post regelmatig
  • Gebruik de juiste hashtags
  • Post je foto’s tussen 14:00 en 17:00 uur
  • Schrijf aantrekkelijke teksten

Rondom Instagram is veel veranderd het afgelopen jaar. Echter, blijft het moeilijk om meer volgers te krijgen en is de betrokkenheid fors achteruit gegaan. Hoe hard Instagram ook groeit, het advies blijft in het verleden steken. Daar brengen wij nu verandering in! Instagram in 2018, daar gaan we!

Instagram algoritme

In april 2016 maakte het befaamde algoritme zijn introductie op Instagram. Voorheen kon je de posts bekijken aan de hand van chronologische volgorde. Handig, want dan kon je precies zien waar je gebleven was. Nu, hetzelfde als bij Facebook, komt er een complex algoritme om de hoek kijken wat bepaalt wat jij te zien krijgt.

Ook wij worden soms ‘doodmoe’ van al het algoritme gedoe… maar wacht! Als je echt serieus wil proberen om je Instagram te laten groeien en je begrijpt het algoritme niet, dan krijg je het zwaar. Instagram, en moederbedrijf Facebook, verdienen geld door advertenties. Bedrijven adverteren op Instagram en Facebook, omdat mensen doorgaans veel tijd aan social media besteden. En hoe meer tijd mensen spenderen op de social kanalen, hoe meer advertenties Instagram en Facebook kunnen verkopen. Dit klinkt tot nu toe allemaal super logisch, toch? Yes!

Conclusie: het algoritme is zo gemaakt dat mensen veel tijd spenderen in de app. Dat is heel belangrijk om te onthouden. Schrijf het misschien maar gewoon even ergens op, want zo belangrijk is het.

Even concreet, onderstaand zijn een aantal factoren die invloed uitoefenen op het Instagram Algoritme:

  • Betrokkenheid: likes, comments, video views, shares, enz.
  • Relevantie: de genres van content die jij het leukste vindt en waar jij het meest bij betrokken bent.
  • Relaties: je beste vrienden en eigenlijk iedereen met wie jij het meeste contact hebt.
  • Tijd: hoe recent je post is.
  • Het type content: foto’s, video’s en animatie (video doet het overigens altijd beter).

     

Onze gouden tip voor vandaag: denk niet alleen aan de posts die je plaatst, de volgorde ervan en de verhalen die je wilt vertellen via de ‘Stories’ feature. 2018 draait vooral om de Instagram Explore Page! Zoals je ziet is mijn explore page (links) heel anders dan die van Yara (rechts). De reden? Het algoritme bepaalt wat wij leuk vinden om te zien. Althans, het denkt dat wij dit leuk vinden.

Consistentie, hashtags en content

Allemaal zaken die van invloed zijn op jouw Instagram succes. Over ieder onderwerp valt zoveel te zeggen dat we besloten hebben om deze onderwerpen aan bod te laten komen in een volgend blog. Ons advies voor nu is: probeer eerst het complexe algoritme te begrijpen en doe alvast wat onderzoek naar de Instagram Explore Page. Dan schrijven wij binnenkort een nieuw stukje content voor jouw volgende stap richting een goede Instagram strategie. Happy Instagramming!

Wij zijn Walnut.Marketing

Kun je echt niet wachten en wil jij nu aan de slag met bouwen aan jouw Instagram succes? Waarschijnlijk kun je alle hulp goed gebruiken. Stuur even een mailtje naar hallo@walnut.marketing en kom in contact met een van onze strategen. Laten we samen de uitdaging aangaan!

Michel van den Biggelaar

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: