Kijk door de bril van de klant:

Ook altijd al eens in het hoofd van de klant willen kijken? Nieuwsgierig naar wat ze denken, wat ze willen en hoe ze redeneren? Wij ook! Daarom zijn wij van mening dat een kijkje door ‘de bril’ van de klant nieuwe mogelijkheden biedt. Door uit te zoeken wat klanten willen en hierop te anticiperen met jouw product of dienst merk je al snel dat je een klant in the pocket kunt krijgen. Hoe? Dat leggen wij hieronder graag aan je uit.

Van binnen naar buiten of van buiten naar binnen?

We kennen allemaal wel die ‘verkoper’ die niet stopt met praten en maar doorratelt. Als klant is het heel moeilijk hiertussen te komen. In de praktijk werkt dit niet meer. Toch zijn veel websites te vergelijken met zo’n ‘traditionele verkoper’. Wij vinden dat er nog te veel bedrijven zijn die te productgericht communiceren in plaats van klantgericht. We moeten ons veel meer verplaatsen in de klant en nadenken over wat hij of zij echt wilt horen.

De klant is aan zet

Uit onze ervaring blijkt dat de meeste bedrijven vanuit de binnenkant naar de markt kijken. Zij zijn te gericht op hun eigen producten of diensten en communiceren ook zo. Hoe vaak horen we wel niet hoe goed een bedrijf is en dat hun producten de beste zijn? Het werkt niet meer zo, die tijd is voorbij. Nu is het de kunst om nog meer klantgericht te zijn. Tegenwoordig bestaan er zo veel verschillende kanalen waaruit klanten informatie krijgen aangereikt. Daarnaast zijn ze zelf ook nog op zoek naar informatie. Zo veel zelfs dat ze te maken krijgen met een overvloed. De klant is aan zet en die bepaalt!

Verover hun vertrouwen

Succesvol zijn betekent uiteindelijk dat slim georganiseerde bedrijven in staat zijn om waarde voor de klant te creëren en de kansen van de markt optimaal weten te benutten. Voor klanten bestaat van buiten naar binnen kijken eigenlijk niet. Klanten kijken van buiten naar een bedrijf en daar stopt het. Er is een bepaalde behoefte die ingevuld moet worden, de juiste kwaliteit voor de juiste prijs en that’s it. Het liefst zo simpel en zo snel mogelijk. Wanneer jij dit als bedrijf kunt realiseren ga je merken dat je het vertrouwen van de klant snel gewonnen hebt.

Ons advies

Maar hoe pak je dat nou aan? Wij adviseren om intern één of meerdere brainstormsessies te organiseren. Ga nadenken en bepaal uiteindelijk wie exact jouw klant is. Analyseer de doelgroep door middel van demografische en vooral psychografische kenmerken. Probeer uit te zoeken wat de zorgen van die klant zijn en wat jij kunt doen om die zorgen weg te nemen. Definieer de vraag vanuit de klant en kom met een antwoord. Zo kom je tot één of meerdere concrete doelgroepen. Deze noemen we ook wel klantprofielen. Houd het echter beperkt en bij voorkeur niet meer dan drie. Waarom dan maar drie? Dat zullen wij uitleggen in onze volgende blog. Zorg ervoor dat de klantprofielen op het netvlies verschijnt van iedereen in jouw organisatie. Werk aan een goede doordachte marketingstrategie en bereik samen jouw klant.

Wij zijn Walnut.Marketing

Walnut.Marketing helpt ambitieuze MKB(+) ondernemers met het bedenken, uitwerken en uitvoeren van een (big) data gedreven online marketingstrategie. Een resultaatgerichte strategie gericht op het aantrekken van prospects en het converteren tot klant, gebruikmakend van innovatieve marketingtechnieken en slimme ICT-oplossingen. Meer informatie over onze organisatie en Data Driven Marketing‑diensten vind je op www.walnut.marketing.

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: