Marketing is het nieuwe sales:

De opkomst van het internet heeft in de wereld van Marketing & Sales alles veranderd. Ook de consument. Want waar voorheen bedrijven de dienst uitmaakten, zijn tegenwoordig de klanten ‘in charge’. De rollen zijn 180 graden gedraaid. Betekent dit het einde van het commerciële proces, zoals we dat nu kennen? Wij zeggen volmondig: Ja! Traditionele verkoop werkt niet meer zoals voorheen. En om niet achter te blijven, zul je een nieuwe koers moeten gaan varen. Je klant achterna!

Jouw klant bepaalt

Nooit eerder was het zo makkelijk om informatie te vinden. Dat hebben we volledig te danken aan het internet. Echter, laten mensen zich niet gauw meer informeren, ze informeren zichzelf. Daar hebben ze meer dan genoeg middelen en kanalen voor. Pas wanneer potentiële klanten ongeveer 80% van de oriëntatie zelf gedaan hebben – als ze de order niet 100% online afhandelen zonder tussenkomst van welke verkoper dan ook – zoeken ze contact met de aanbieder of dienstverlener en beslissen ze of ze overgaan tot aankoop van een product of dienst. Volledige digitalisering is het resultaat. Digitalisering zorgt vanzelf voor minder persoonlijk contact. En laat dat nou net de kracht van sales zijn! Daarom is marketing het nieuwe sales geworden. Wij zijn ervan overtuigd dat onderstaande eigenschappen hier alles mee te maken hebben.

·        Tijd

Tijd kan onze grootste vijand zijn. Dan spreken we met name over tijdgebrek. We hebben het allemaal ontzettend druk en ‘moeten’ te veel doen in te weinig tijd. Alles snel, het liefst ook eenvoudig en zo efficiënt mogelijk. Wanneer we het idee hebben dat bepaalde zaken te lang duren of gecompliceerd zijn, leggen we ze het liefst naast ons neer.

·        Vertrouwen

We hebben meer vertrouwen in elkaar en minder in bedrijven. Dat verklaart waarom mond-tot-mond-reclame nog steeds het beste werkt. Het internet en social media maakt het mogelijk deze ervaringen ook online massaal te delen. Vandaar dat reviews ook zo belangrijk zijn. Laten we even eerlijk zijn: wie vertrouw je eerder, de buurvrouw of een verkoper?

·        Emoties

We waren altijd al visueel ingesteld, maar nu is dat extra versterkt. Onze gedachtes en keuzes hebben alles te maken met emoties. Op basis van een foto en beperkte informatie kunnen we beslissingen maken, in slechts enkele seconden. Is onze eerste indruk verkeerd, dan wordt het vliegensvlug uit ons vizier ‘geswiped’.

·        Aandacht

‘De mens heeft een kortere aandachtsspanne dan een goudvis’, kwam in 2015 in het nieuws. Volgens onderzoek van Microsoft zou onze aandachtsspanne nog maar 8 seconden zijn. Één seconde minder dan van een goudvis. Dat zou komen door de smartphone, die zorgt voor afleiding en een overvloed aan informatie. Of deze theorie klopt is uiteindelijk nooit echt bewezen. We zijn inderdaad sneller afgeleid, maar onze aandachtsspanne is sterk afhankelijk van waar we mee bezig zijn. Uren Netflixen hebben we geen problemen mee, maar lange artikelen vinden we al gauw saai. Benieuwd naar jouw focus? Doe hier een leuke test. Duurt maar een paar minuutjes hoor!

·        Geduld

Geduld een schone zaak? Inderdaad, maar we hebben het niet meer. Technologie speelt hierbij een grote rol. We kunnen tot alles toegang krijgen met een muisklik, waardoor het dagelijkse leven langzaam lijkt te gaan. Lange rijen en files leiden tot grote ergernissen. Dat komt ook doordat we ‘multitaskend’ door het leven gaan. Iets dat eigenlijk niet altijd even effectief blijkt te zijn.

De zoektocht begint online

Wat we ook willen weten, onze zoektocht begint in 9 van de 10 gevallen online. Als we het over online hebben dan hebben we het ook over de zoekmachine Google. Daar vinden we namelijk alle antwoorden op onze vragen. Op elk gewenst moment en niveau kunnen we bruikbare informatie tot ons nemen. Of het nu gaat om een medische klacht of enge droom, Google knows. Zo zijn we in staat een vergaande mening te vormen op basis van wat we online vinden. Gaan specialisten dan overbodig worden?

Het beslisproces

Ook het beslisproces speelt zich grotendeels online af. Stel je wilt een nieuwe wasmachine kopen. Simpelweg zijn de stappen: oriëntatie, analyse, beslissing, bestelling, betaling en track & trace. Het gehele proces is digitaal, er komt geen sales aan te pas. Als bedrijf wordt het steeds moeilijker een plekje te verwerven in dat proces en om in het vizier te komen én te blijven van jouw potentiële klant. Maar… er is een manier!

Het belang van content

Dat de rol van sales gaat veranderen, weten we. Maar dat is niet ons ergste probleem. De grootste uitdaging voor bedrijven is het aanbieden van de juiste content. Waardevolle content die precies is afgestemd op de behoefte van je klant. Want als die potentiële klant op zoek gaat naar informatie, wil je wel dat jouw bedrijf te vinden is. En het liefst bovenaan in Google!

Tip: Lees op onze blogpagina leuke blogs over content. Hier vind je handige tips en tricks, ook voor SEO!

Wat kun je als bedrijf doen?

Het belangrijkste is om te erkennen dat het veranderde gedrag van jouw potentiële klant nu al een grote impact heeft op jouw organisatie. Het is dus tijd voor een nieuwe benadering. Zorg dat jouw organisatie, merk, dienst en/of product op het netvlies komt van jouw doelgroep. Maak die switch van traditionele sales naar online marketing. Daar ligt de oplossing. Laat content zorgen voor jouw online succes. En laten wij nu net hét bureau zijn dat jou daar uitmuntend bij kan ondersteunen!

Wij zijn Walnut.Marketing

Ben jij op zoek naar nieuwe kansen en leads? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing. Wij reageren direct en gaan graag met jou aan de slag. Laten we samen de uitdaging aangaan! Kijk voor meer informatie op www.walnut.marketing.

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: