Medewerkers als ambassadeurs:

Recent sprak ik op een employee-event van een van onze klanten over social media binnen hun sector: financiële dienstverlening. Een van de dingen die ik de medewerkers mee wilde geven was hoe belangrijk het is om hun persoonlijke successen te delen binnen hun netwerk. Ik denk dat je als werknemer altijd fungeert als ambassadeur voor jouw bedrijf.

Sommige bedrijven gaan hier ver in en bieden hun medewerkers een social media-bonus andere vinden dat hetgeen je in vrije tijd deelt, ook uitstraalt naar het bedrijf. Ik vind dat wanneer je in de dienstverlenende sector werkt, je jezelf in een professionele omgeving altijd als ambassadeur zou moeten presenteren.

Dienstverlenende sector
In de dienstverlening, of dit nu B2B of B2C betreft, gaat het altijd om persoonlijk contact. Daarom is het belangrijk dat bedrijven laten zien wat voor soort contactpersoon jij als klant of prospect mee te maken krijgt. Dit wordt steeds belangrijker naarmate de dienst zakelijker wordt.

Gesprekken over fiscale dienstverlening zijn qua onderwerp niet bepaald gezellig, het persoonlijk contact zorgt er echter voor dat je als cliënt op je gemak bent. Als je dus op zoek bent naar advies en je komt via LinkedIn iemand tegen die niet alleen goed is in zijn werk, maar hier ook daadwerkelijk plezier in heeft doet dit wonderen voor het aanzien van je bedrijf.

Positief voor sales
Het verbeteren van je bedrijfsimago met behulp van je medewerkers zal dan ook zijn vruchten afwerpen. Neem het simpele voorbeeld van de horeca-uitbater die zijn personeel afsnauwt, iets waar ik persoonlijk een gruwelijke hekel aan heb. Je ziet zo’n medewerkster letterlijk ineenkruipen wanneer zoiets voorkomt. En ik? Mij zie je niet meer terug of ik zeg er iets van, maar jouw imago en dat van je zaak is voor mij verpest.

Positieve medewerkers werken als ambassadeurs voor je bedrijf, ze stralen en spreken het uit: offline maar zeker ook online. Online biedt zo’n ambassadeurschap dan ook veel meer kansen. Als medewerker kun je je netwerk namelijk veel directer laten kennismaken met jouw bedrijf doordat je er beeld of een call to action aan kunt toevoegen. Online is de stap naar actie voor een prospect natuurlijk veel makkelijker gezet.

Welke content voor jouw medewerkers?
Maar wat moet je als medewerker nou juist wel of juist niet delen? Daar kan ik je mee helpen aan de hand van onderstaand schema:

Wat is informele content?
Informele content is het type content waar medewerkers zich het best als ambassadeur kunnen profileren, deze komt dan ook het natuurlijkst over. De inhoud van deze posts gaan veelal over persoonlijke successen, promoties, acquisities, afspraken en vooral ook contact met collega’s. Deze content is het relevantst voor de relaties van de medewerker omdat deze het dichtst bij hem staat.

Employer Brand
Een term die je de laatste tijd steeds vaker hoort is Employer Branding. Hoe zet je jezelf strategisch neer als een goede werkgever met een merk waar (potentiele) medewerkers mee geassocieerd willen worden? Employer Branding is het uitdragen van de identiteit van het bedrijf en uiteindelijk zijn de huidige werkgevers daar ook het gezicht van.

Overschat daarbij niet de kracht van je corporate brand, kijk bijvoorbeeld maar eens naar Uber: Voor de consument een ideale dienst en een wereldwijde term, het bedrijf lijkt alles voor elkaar te hebben inclusief vrouwen aan de top. Uber is een ijzersterk merk. Toch volgt het ene directieschandaal het andere op en komen ex-medewerkers naar buiten met negatieve verhalen. Het Employer Brand van Uber rommelt aan alle kanten.

Motiveer je medewerkers
Het is niet makkelijk om medewerkers aan de slag te krijgen met social media. Hun normale werkzaamheden zullen namelijk altijd prioriteit hebben. Introduceer dan ook eerst het delen van commerciële content op de werkvloer, deze is het meest simpel te delen. Maak het je collega’s nog wat makkelijker door ze te waarschuwen wanneer een nieuw bericht is gepubliceerd of biedt een incentive voor de medewerker met de meeste engagement op zijn of haar post.

Ben je overtuigd dat jouw werknemers ook van waarde kunnen zijn op social media, maar kun je onze hulp daar wel goed bij gebruiken? Ons team beantwoordt al je vragen en staat voor je klaar. Stuur een mailtje naar hallo@walnut.marketing, wij reageren direct. Laten we samen de uitdaging aan gaan!

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: